fbpx

Pandu uji: JMC Vigus Pro sebuah trak pikap harga bawah RM100k, berbaloi?

jmc vigus pro pandu uji 08

KALAU dilihat di Malaysia, trak pikap paling laris bukanlah yang paling murah. Tapi, bagaimana jika ada satu trak pikap yang mempunyai cukup, dengan harga lebih rendah dari pesaing lain?

Perkenalkan JMC Vigus Pro, sebuah pesaing terbaharu dalam segmen trak pikap. Ia sebuah jenama dari China dan dibawa masuk oleh Angka-Tan Motor Sdn Bhd (ATM) yang dilantik oleh JMC (Jiangling Motors Co., Ltd).

JMC Vigus Pro hadir dengan satu varian sahaja iaitu 2.0 TDCi 4×4, berharga RM98,888 untuk Semenanjung Malaysia dan RM100,888 untuk Sabah dan Sarawak.

Tanggapan awal

Jadi kami memandu uji Vigus Pro ini selama dua hari dan dari tanggapan awal, ia nampak okay. Tidak begitu ‘wow’ tetapi tidak pula begitu teruk. Penampilannya nampak cukup rugged dan bergaya, serta ruang kabinnya selesa.

Cuma ada beberapa perkara yang janggal di dalam JMC Vigus Pro ini, iaitu ciri yang dirasakan perlu, tiada di sini. Tetapi ciri yang mungkin tidak begitu penting, ada pula.

Sebagai contoh, Vigus Pro ini masih menggunakan pemulas kunci untuk menghidupkan enjinnya. Ya, kenderaan tahun 2021/2022 masih dengan kunci seperti kereta 90-an. Tiada butang penghidup enjin.

Begitu juga lampu depan, masih menggunakan halogen reflektor. Kami ingatkan Proton Saga sahaja yang masih menggunakan lampu sebegini, rupanya jenama luar negara pun ada. Jika dilihat pesaingnya yang lain semua sudah menggunakan LED sebagai standard, malah ada yang bi-LED.

Tetapi bab lampu ini tidaklah begitu kritikal berbanding kunci tadi.

Kemudian ada pula ciri yang tidak begitu penting pada Vigus Pro ini, contohnya tombol gear elektronik. Ia menggunakan tombol gear sama dengan Peugeot 3008 dan sistem sebegini adalah yang pertama dalam segmen trak pikap di Malaysia.

Tidak begitu penting, bukan?

Pemanduan

Dari segi pemanduan sebenarnya agak bagus. JMC Vigus Pro menggunakan enjin dan kotak gear dari jenama global yang sudah terbukti.

Unit 2.0-liter turbodiesel VGT adalah dari Ford, ia menjana 141hp dan 340Nm tork. Angkanya mungkin tidak seberapa tetapi sebagai balasan, anda dapat penggunaan bahan api terendah.

Menurut JMC, trak ini mempunyai penjimatan bahan api terbaik dalam kelasnya, iaitu pada 7.8 liter setiap 100km atau 12.8km/liter.

Kotak gear juga bukan calang-calang, iaitu automatik 8-kelajuan ZF dan sistem pacuan semua-roda dari BorgWarner lengkap dengan mod 2H, 4H dan 4L.

Misi khas bersama JMC Vigus Pro

Pasukan Engear baru-baru ini menggunakan JMC Vigus Pro untuk menjadi peneman misi khas kami iaitu menghantar sedikit sumbangan kepada golongan gelandangan di sekitar ibu kota.

Jemput saksikan video misi kami sambil review di bawah:

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved