fbpx

BYD Seal Performance AWD mengujakan tetapi tidak sempurna – Pandu Uji

BYD Seal Performance AWD pandu uji 01

BAGI anda yang terlepas, penulis sebenarnya sudah pernah memandu uji BYD Seal beberapa bulan sebelum sedan elektrik itu dilancarkan di Malaysia.

Ketika itu, penulis bersama-sama dengan beberapa penerbitan yang lain dijemput oleh pihak BYD Malaysia untuk merasai sendiri kehebatan Seal di Litar Antarabangsa Zhuhai di China.

Walaupun sesi pandu uji yang dijalankan boleh dikatakan agak pendek, pengalaman memandu Seal di litar tersebut sudah cukup untuk penulis mengatakan yang ia memang sebuah sedan yang berjiwa sporty.

Baru-baru ini, penulis sekali lagi diberi peluang untuk memandu uji Seal tetapi kali ini untuk tempoh yang lebih lama dan dalam persekitaran yang lebih familiar iaitu jalan raya di Malaysia.

Sejujurnya, penulis sebenarnya tidak begitu meminati reka bentuk kereta dari China kerana rata-rata pengeluar dari negara itu gemar ‘meminjam’ elemen-elemen dari model-model lain.

Namun dengan Seal, ia berbeza. Ia tidak nampak seperti mana-mana kereta lain dalam pasaran dan sebagai sebuah sedan sport, ia mempunyai bentuk yang atletik dan nampak laju walaupun tidak bergerak.

Ini kerana Seal direka oleh ketua rekaan BYD yang merupakan warga Jerman iaitu Wolfgang Egger. Beliau bukanlah nama yang asing dalam industri automotif, dengan pengalaman yang cukup luas dalam bidang reka bentuk bersama dengan nama-nama besar seperti Alfa Romeo, Lamborghini dan Audi.

Hasil sentuhan Egger memberikan Seal pekali seretan yang rendah iaitu 0.219, lebih rendah dari Porsche Taycan. Ini penting kerana bentuk yang aerodinamik akan memberikan impak yang besar terhadap jarak gerak sesebuah EV.

Cuma, ada beberapa benda kecil yang kurang cantik di mata penulis. Pertama, terdapat dua tulisan ‘BYD’ pada pintu but. Satu sebenarnya sudah memadai.

Kedua, terdapat tulisan ‘3.8s’ di bawah ‘BYD Seal’. Angka tersebut merujuk kepada prestasi pecutan 0-100 km/j kereta ini tetapi ini juga tidak perlu.

Jika anda seorang yang tradisional seperti penulis, anda pasti akan menyukai ruang dalaman Seal. Ia masih mempunyai butang fizikal, malah pemilihan gear perlu dilakukan menggunakan tombol sebenar dan bukannya menerusi skrin atau butang bodoh seperti sesetengah EV.

Sesetengah orang mungkin akan mengatakan yang ruang kabin Seal kolot atau ketinggalan zaman namun dengan pendekatan yang lebih konvensional ini, ia sebenarnya memudahkan pengguna untuk beralih dari ICE ke EV.

Dari segi kualiti, penulis berpuas hati dengan apa yang ditawarkan oleh Seal. Binaan papan pemuka dan konsol tengah terasa cukup solid, manakala kehadiran upholsteri ala suede dan juga kulit membuatkan penulis terasa seperti berada di dalam kereta conti yang lebih mahal.

Kelengkapan yang diberikan dilihat amat berbaloi dengan harga. Anda mendapat panel instrumen digital, skrin sentuh berputar, Apple CarPlay dan Android Auto, sistem audio Dynaudio dengan 12 pembesar suara, dua pengecas wayarles, bumbung panoramik, NFC dan pendingin hawa dua zon.

Praktikaliti juga boleh dikatakan amat baik untuk sebuah kereta sport. Terdapat ruang simpanan yang agak besar di bawah konsol tengah dan perehat tangan, manakala bahagian belakang tempat duduk hadapan didatangkan dengan poket berkembar.

Tetapi sayangnya, kapasiti ruang but agak kecil iaitu 400 liter namun terdapat ruang simpanan tambahan di bawah lantai but. Jika ini masih tidak mencukupi, terdapat frunk sebesar 53 liter di depan.

Tempat duduk depan sangat selesa dan empuk, selain menawarkan sokongan yang baik untuk pemanduan agresif. Malah, rasanya tidak keterlaluan jika penulis katakan yang ia lebih baik berbanding kerusi Mercedes-Benz EQS.

Di belakang, tempat duduk agak rendah dan anda masih mempunyai ruang kepala yang luas walaupun bumbung kereta ini agak rendah. Ruang kaki juga agak luas, lebih-lebih lagi dengan ketiadaan terowong tengah, cuma anda tidak boleh melunjurkan kaki ke depan kerana kerusi depan diletakkan betul-betul di atas lantai.

Penulis amat menggemari Seal tetapi kereta ini mempunyai beberapa kelemahan yang agak ketara. Pertama sekali, pelarasan corong udara pendingin hawa hanya boleh dilakukan menerusi skrin sentuh, sesuatu yang penulis tidak pernah lihat sebelum ini.

Secara ringkasnya, ia menyusahkan dan tidak praktikal.

Kedua, Seal didatangkan dengan bumbung suria yang besar namun ia tidak disertakan dengan filem penebat cahaya, jadi ruang kabin boleh menjadi agak panas ketika matahari berada tegak di atas kepala.

Lebih pelik lagi, kereta ini tidak mempunyai pelapik cahaya matahari automatik seperti kebanyakan kereta yang mempunyai sunroof. Sebaliknya, BYD memberikan dua pelapik yang perlu dipasang secara manual.

Selain itu, sistem operasi sistem infotainment Seal mudah digunakan tetapi tidak selancar MBUX atau iDrive. Untuk menggunakan Apple CarPlay, anda perlu menyambungkan iPhone anda menggunakan kabel Type A kerana kabel Type C hanya menyokong fungsi pengecasan.

Varian Performance AWD yang penulis pandu uji didatangkan dua motor elektrik. Motor hadapan menjana 215 hp dan 310 Nm manakala motor belakang pula menjana 308 hp dan 360 Nm.

Gabungan ini memberikan kuasa keseluruhan sebanyak 523 hp dan 670 Nm, membolehkan Seal memecut dari 0 hingga 100 km/j dalam 3.8 saat.

Kali ini, penulis tidak membuat ujian pecutan kerana kereta di Zhuhai, kereta ini telah membuktikan yang ia mampu melakukannya walaupun dalam keadaan permukaan basah dan dengan tayar biasa.

Jadi, jika prestasi pecutan garis lurus adalah keutamaan anda, anda tidak perlu risau kerana Seal Performance AWD mampu mengalahkan atau sekurang-kurangnya mencabar kebanyakan kereta berprestasi tinggi yang ada dalam pasaran.

Cuma, ketika menekan pendikit, penulis dapat merasakan ada sedikit kelambatan atau delay. Walau bagaimanapun, ia tidaklah begitu ketara, malah kebanyakan pemandu mungkin tidak akan perasan. Ini mungkin sesuatu yang disengajakan sama ada untuk menjaga motor elektrik atau sebagai ciri keselamatan.

Pengendalian adalah satu lagi kelebihan yang ada pada Seal, terima kasih kepada sistem suspensi semi-aktif yang digelar sebagai FSD (Frequency Selective Damping). Secara asasnya, ia bertindak untuk melaraskan kekerasan dan kelembutan peredam mengikut keadaan jalan raya.

Di jalan yang rata, ia terasa lebih keras bagi menjadikan kereta lebih stabil dan responsif manakala di jalan yang beralun, ia menjadi lebih lembut bagi menyerap hentakan dengan lebih baik, sekaligus membuatkan kereta lebih selesa.

Berdasarkan pengalaman penulis, amatlah sukar untuk mendapatkan jarak gerak seperti yang dicanang oleh mana-mana pengeluar EV. Perkara yang sama juga penulis hadapi dengan Seal.

Seal Performance AWD didatangkan dengan bateri LFP berkapasiti 82.5 kWj yang menjanjikan jarak gerak sejauh 520 km mengikut kitaran WLTP. Ketika diambil di Ara Damansara, bateri berada pada tahap 98% dengan baki jarak 550 km.

Namun dengan gaya pemanduan yang agak agresif, penulis hanya mendapat jarak gerak sekitar 400 km. Ya, jauh lebih rendah berbanding apa yang ditulis dalam brosur tetapi seperti yang diperkatakan, penulis tidak begitu berhemah ketika memandu uji kereta ini.

Dengan gaya pemanduan yang lebih santai, penulis yakin ia boleh mencapai jarak hampir 500 km yang mana bagi penulis, sudah cukup bagus untuk kebanyakan pemandu di luar sana.

Seal didatangkan dengan pengecasan pantas DC sehingga 150 kW yang boleh mengisi semula tenaga bateri dari 10 hingga 80% dalam 37 minit sahaja.

Bagaimanapun, untuk pengecasan AC, ia hanya mampu menyokong sehingga 7 kW yang mengambil masa kira-kira 15 jam untuk pengecasan penuh.

Namun satu kelebihan yang ada pada bateri Blade adalah anda sentiasa boleh mengecasnya sehingga 100% tanpa perlu risaukan tentang isu kemerosotan prestasi seperti yang sering berlaku pada bateri litium ion.

Spesifikasi BYD Seal Performance AWD

Harga: RM199,800
Kuasa: 523 hp
Tork: 650 Nm
Bateri: 82.5 kWj
Jarak gerak: 520 km (WLTP)

Lihatkan Ulasan (11)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved