fbpx

Hyundai IONIQ 5 N eN1 Cup – jentera lumba 641 hp yang lebih serius

59490-hyundaimotorsioniq5nen1cupcardebutssignalingneweraforevracing5

Diperlihatkan buat kali pertama kira-kira empat bulan yang lepas, Hyundai akhirnya secara rasmi melancarkan IONIQ 5 N eN1 Cup Car.

Bermakna, pembeli yang berkeupayaan dari segi kewangan dan kemahiran boleh menggunakan jentera ini secara rasmi di dalam kelas perlumbaan eN1 yang baharu diwujudkan pada tahun ini.

 

 

Secara asasnya, jentera lumba berkuasa elektrik ini banyak berkongsi komponen yang sama dengan model jalanan.

IONIQ 5 N eN1 Cup Car masih lagi mengekalkan penggunaan platform E-GMP dengan senibina elektrik 800 voltan, pek bateri berkapasiti 84 kWh dan dua motor elektrik (222 hp depan/378 hp belakang) menghasilkan kuasa keseluruhan 641 hp.

Pengecasan bateri 10-80 peratus pula boleh dicapai dalam masa 18 minit sahaja.

 

 

Untuk disesuaikan dengan litar lumba, Hyundai telah memadankan jentera ini dengan peredam boleh laras dua hala, sistem brek angkup enam omboh untuk gandar depan dan empat omboh untuk gandar belakang, serta set rim 18 inci yang dibaluti tayar slick.

Menjadikan IONIQ 5 N eN1 ini tampak garang ialah padanan kit badan yang lebih lebar, lip depan, sayap belakang, hud depan diperbuat daripada bahan FRP, serta tingkap polikarbonat.

Menurut Hyundai, sistem yang wujud pada kereta jalanan IONIQ 5 N seperti N Grin Boost, N e-Shift dan N Active Sound turut dikekalkan.

 

 

Menariknya, setiap pasukan yang bertempur dalam kelas eN1 diberikan kebebasan untuk membangunkan sendiri sistem bunyi untuk jentera lumba elektrik ini.

Almaklumlah, sifatnya sebagai sebuah kereta elektrik yang langsung tiada sistem perpaipan seperti kereta ICE.

Untuk keselamatan pelumba, IONIQ 5 N eN1 telah menerima naik taraf termasuklah sangkar keselamatan, tempat duduk jenis bucket, sistem abah-abah perlumbaan enam poin, sistem pemati voltan tinggi, indikasi amaran voltan tinggi dan sistem pemadam kebakaran.

 

 

Lokasi port pengecasan turut diubah kedudukannya.

Untuk makluman, jentera lumba Hyundai IONIQ 5 N eN1 Cup Car ini akan membuat kemunculan rasmi pada acara Hyundai N Festival yang akan berlangsung di Korea Selatan.

 

Hyundai IONIQ 5 N eN1 Cup Car

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved