fbpx

Kenapa Ferrari sedang uji Tesla Model S Plaid di Maranello?

why-is-ferrari-testing-a-tesla-model-s-plaid-in-maranello_2

Jenama Prancing Horse dilapor sedang menguji sebuah model berkuasa elektrik berdekatan dengan kilang pengeluarannya di Maranello.

Berdasarkan video oleh saluran YouTube Varryx, jurutera Ferrari dilihat memilih sebuah Tesla Model S Plaid yang dilengkapi dengan pelekat voltan tinggi, serta rim bersaiz 19 inci.

Ia merupakan sebahagian daripada persediaan Ferrari untuk melancarkan sebuah kenderaan elektrik yang dijangka muncul pada tahun 2025.

Dengan menggunakan Tesla Model S Plaid sebagai kereta ujian, EV pertama Ferrari berkemungkinan besar bakal menampilkan tetapan dua hingga tiga motor elektrik, dan kuasa yang mungkin mampu menyamai model Lanzador daripada pesaingnya Lamborghini.

Untuk info, Tesla Model S Plaid mampu menghasilkan kuasa setinggi 1,020 hp sementara Lamborghini Lanzador pula mampu mencecah sehingga 1 megawatt (1,341 hp).

 

 

Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, banyak pihak mula menggunakan kereta elektrik Tesla untuk mengkaji kejuruteraan yang terkandung di sebalik EV tersebut, seperti contoh Porsche, Volvo dan juga Ford.

Ini kerana Tesla merupakan antara pihak terawal yang mula menceburkan diri dalam arena EV, dan antara yang pertama menawarkan kenderaan elektrik dengan jarak gerak yang agak jauh.

Jadi adalah masuk akal sekiranya pengeluar lain cuba untuk belajar daripada kelebihan dan kekurangan yang ada pada Tesla untuk diterapkan pada produk tersendiri.

 

 

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved