fbpx

Teksi terbang Hyundai Supernal S-A2 ‘mendarat’ di CES 2024

HYUNDAI SUPERNAL S-A2 04

Bertempat di Consumer Electronics Show (CES 2024), Hyundai mempersembahkan model konsep kedua eVTOL (electric Vertical Takeoff and Landing) S-A2 dalam bentuk konsep yang sedia untuk diproduksikan kelak.

S-A2 sebenarnya merupakan versi tambah baik kepada model konsep S-A1 yang diperlihatkan di CES 2020, menampilkan sehingga lapan bilah kipas untuk membantu proses berlepas dan mendarat secara menegak.

 

 

Menurut Hyundai, S-A2 ini mampu terbang sepantas 193 km/j pada ketinggian sehingga 457 meter.

Biarpun dengan keupayaan tersebut, Hyundai menjelaskan eVTOL ini direka untuk jarak penerbangan dekat antara 40 hingga 64 km untuk permulaan, terutama di dalam bandar besar yang mempunyai kepadatan trafik yang tinggi.

Hyundai turut memastikan operasi penerbangan eVTOL ini tidak menghasilkan bunyi bising yang mampu mengganggu penduduk sekitar di mana ia hanya menghasilkan 65dB sewaktu berlepas dan sekitar 45dB semasa terbang.

Senyap macam mesin pembasuh pinggan mangkuk di rumah anda.

 

 

Untuk penerbangan jarak dekat, ruang kabin S-A2 ini tidak memerlukan kerusi yang empuk dan selesa, namun begitu Hyundai tetap memastikan ia diperbuat daripada bahan gred penerbangan untuk tujuan keselamatan.

Buat masa ini, Supernal S-A2 tidak lagi sedia untuk beroperasi, namun bertempat di CES 2024 mereka ada menyediakan ruang pameran yang menawarkan penerbangan maya merentasi ruang udara Los Angeles kepada para pengunjung.

 

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved