fbpx

Proton EMAS sebuah konsep dengan enjin 1.2-liter dan bateri 16.5kWh, pernah dipamer di Geneva Motor Show 2010

proton emas konsep 2010 01

SEMALAM Proton melancarkan e.MAS iaitu sub-jenama mereka untuk kenderaan-kenderaan elektrik sepenuhnya (EV) yang akan mula memasuki pasaran hujung tahun ini.

Sebagai generasi yang sempat merasa zaman Friendster dan Myspace, ini mengingatkan penulis kepada konsep Proton EMAS dari lebih sedekad lalu.

Proton EMAS ialah konsep yang mendapat sentuhan rekaan dari firma Italdesign Giugiaro. Nama EMAS membawa maksud Eco Mobility Advance Solution. Ia juga sudah tentu bermaksud emas atau “gold” dalam Bahasa Inggeris.

Eco Mobility Advance Solution juga dari segi teknikal bermakna EMAS direka untuk solusi kenderaan jimat tenaga.

 

Maka sebab itu ia mempunyai enjin 1.2-liter 3-silinder yang menjana 20hp pada 1,500rpm dan 47hp pada 3,500rpm. Tork pula ialah 107Nm pada 2,500rpm.

Enjin yang hanya seberat 56kg ini digandingkan dengan pek bateri 16.5kWh dan sel bateri 370 volt. Ini menjadikan Proton EMAS sebuah hibrid range extender.

EMAS mampu memecut dari 0 ke 96km/j dalam 14 saat dan mencapai kelajuan maksima 169km/j. Ia mampu dipandu sejauh 563km setiap tangki.

Rekaan EMAS berasaskan pelantar Toyota iQ termasuk suspensi dan stereng, tetapi bahagian lain-lain smeuanya adalah baharu dari Proton. Ia mempunyai suspensi MacPherson di depan, dengan torsion beam di belakang.

Proton mendedahkan konsep EMAS buat pertama kali kepada umum di acara Geneva Motor Show 2010, salah satu pameran automotif paling berprestij di dunia.

Proton EMAS juga hadir dengan beberapa varian. Standard EMAS ialah versi 5-pintu dengan empat tempat duduk, kemudian EMAS3 ialah 3-pintu dengan konfigurasi 3+1 tempat duduk.

Terdapat juga EMAS Country dengan gaya SUV dan suspensi lebih tinggi. Jika anda perasan, EMAS Country ini nampak mirip seperti Iriz Active, bukan? Penulis percaya Iriz Active mengambil dan meneruskan inspirasi dari EMAS Country.

Penulis masih ingat membaca dan melihat konsep EMAS ini semasa zaman belajar di universiti dan sangat berharap ia menjadi model realiti yang dijual kepada umum. Mungkin EMAS boleh menjadi pesaing kepada Myvi?

Di Geneva Motor Show, Pengarah Urusan Proton waktu itu, Dato Syed Zainal berkata: “Matlamatnya ialah untuk menghasilkan kereta global untuk pasaran dunia.”

Menurutnya, hanya tinggal antara 17 hingga 24 bulan sahaja sebelum memasuki produksi, bermakna ia sepatutnya mula dikeluarkan pada 2012 atau 2013.

Tetapi Proton EMAS tidak pernah menjadi realiti.

Adakah anda pernah tahu mengenai Proton EMAS ini? Penulis yakin generasi Tiktok tidak pernah mengetahuinya.

Sumber gambar: Paultan.org

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved