fbpx

Volvo lancar bas EV pertama untuk Malaysia, Rapid KL jalankan operasi percubaan

volvo bzl-gml eco range bas ev rapid 06

VOLVO Buses, sebahagian daripada Volvo Group (Volvo) bersama Gemilang International Ltd (Gemilang), telah melancarkan bas elektrik sepenuhnya (EV).

Volvo BZL-GML Eco Range serba baharu itu merupakan bas elektrik bandar kelas premium yang berlantai rendah dengan dua pintu yang pertama dibina di dalam negara (CKD) oleh Volvo.

Pengeluar itu juga bekerjasama dengan Rapid Bus Sdn Bhd untuk pelaksanaan operasi percubaan Volvo BZL-GML Eco Range itu.

Percubaan itu akan bermula Julai 2024 depan dan dijangka berlangsung sekurang-kurangnya enam bulan hingga setahun.

Sebuah bas Volvo elektrik ini akan beroperasi di Laluan 581 iaitu perjalanan Desa Tasik – LRT Bandar Tasik Selatan.

Casis dan komponen pacuan kuasa yang cekap tenaga daripada Volvo BZL telah dijurutera dan dibina berdasarkan standard tertinggi di kilang pengeluaran Volvo di Sweden.

Bas ini boleh membawa sehingga 91 orang penumpang dengan kapasiti 33 tempat duduk termasuklah kerusi keselamatan, kerusi untuk golongan tertentu, kerusi boleh lipat dan ruang penumpang berdiri.

Ia menampilkan rekaan lantai rata sepenuhnya dan rendah dari bahagian hadapan ke belakang, memberikan kestabilan dan akses lebih mudah kepada penumpang. Rangkaian pacuan berkuasa setinggi 540hp dengan tork elektrik serta merta.

Bas EV ini turut dilengkapi pelbagai teknologi brek termaju yang merangkumi brek cakera Volvo, Electronic Brake System (EBS), Anti-lock Braking System (ABS), Acceleration Slip Regulator (ASR), Brake Blending, Hill Assist System (HAS) dan Electronic Stability Control (ESC).

Sebagai tambahan, ciri-ciri keselamatan lain seperti amaran pelepasan, amaran pelanggaran, kamera 360 dan e-cermin untuk membantu pemandu akan ditawarkan sebagai pilihan.

Dalam keadaan kerosakan yang agak mustahil berlaku, sel bateri dan bahagian sekitarnya direka untuk ‘memadamkan dirinya sendiri’ dengan cara mengeluarkan agen menghapuskan suhu secara automatik supaya sel bateri berhampiran tidak rosak.

Ciri itu terbukti berkesan dalam ujian yang telah dijalankan berulang-ulang kali.

Bas elektrik Volvo BZL-GML Eco Range menawarkan pengecasan yang fleksibel melalui perkakasan antara muka OppCharge untuk pengecasan berkuasa tinggi automatik dan soket pengecas CCS.

Storan tenaga diletakkan di atas bumbung, sekali gus memberi ruang lebih luas kepada penumpang dan mengoptimumkan agihan berat.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved