fbpx

Chery Malaysia kenal pasti punca gandar belakang Omoda 5 patah

Chery Omoda 5 gandar belakang patah

CHERY Auto Malaysia telah mengeluarkan satu lagi kenyataan mengenai isu gandar patah yang melibatkan sebuah Chery Omoda 5 yang tular baru-baru ini.

Selepas melancarkan kempen panggilan semula melibatkan 600 unit Omoda 5, syarikat itu mengumumkan bahawa ia sedang bekerjasama dengan Kementerian Pengangkutan untuk memastikan pembetulan semua kenderaan yang terjejas mematuhi standard keselamatan tertinggi.

Dalam kenyataan itu, Naib Presiden Chery Auto Malaysia menjelaskan bahawa pihaknya juga telah mengadakan pertemuan dengan kementerian berkenaan untuk memberikan penjelasan status serta punca kejadian tersebut.

Berikutan siasatan menyeluruh, pihak vendor melaporkan bahawa masalah tersebut disebabkan oleh naik taraf fasiliti di mana muncung mesin kimpalan automatik yang haus digantikan dengan muncung baharu.

“Penggantian muncung kimpalan baharu itu telah menyebabkan salah kalibrasi pada kelengkapan tersebut,” jelas Lee.

Kesan daripada itu, Chery Auto Malaysia mendapati bahawa terdapat sebanyak 60 unit Omoda 5 yang dikeluarkan pada 15 Ogos 2023, dilengkapi dengan bahagian yang bermasalah itu.

Syarikat itu mengambil langkah berjaga-jaga dengan memanggil semula dan memeriksa gandar belakang Omoda 5 yang dikilangkan antara 14 hingga 17 Ogos 2023, berjumlah 600 unit semuanya.

“Chery Auto Malaysia memandang serius perkara ini kerana keselamatan pelanggan adalah keutamaan kami. Kami sedang dalam proses menghubungi pelanggan Nombor Pengenalan Kenderaan (VIN) yang terjejas untuk meminta mereka membawa kenderaan mereka ke pusat servis sah kami untuk pemeriksaan terperinci.” kata Lee.

Bukan itu sahaja, Chery juga telah melancarkan laman web khusus di mana pelanggan boleh mengesahkan sama ada kereta mereka terkesan atau tidak dengan hanya memasukkan VIN.

Setakat 3 Mei 2024, Chery telah menghubungi 32 daripada 60 pemilik yang terjejas. Syarikat itu juga mengesahkan bahawa model lain tidak terjejas.

Untuk pertanyaan, hubungi Talian Khidmat Pelanggan Chery Malaysia di +603 – 2771 7070 (Isnin hingga Jumaat, 8:30 pagi hingga 5:30 petang).

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved