fbpx

Suzuki Jimny 5-pintu dibuka untuk tempahan di Malaysia

suzuki jimny 5 pintu teaser

NAZA Eastern Motors, pengedar sah kenderaan Suzuki di Malaysia, baru-baru ini memuat naik gambar imej teaser bagi sebuah model yang akan datang ke pasaran tempatan tidak lama lagi.

Walaupun gambar puzzle yang dimuatnaik itu tidak lengkap, ia jelas menunjukkan yang kenderaan tersebut adalah Jimny 5-pintu.

Menerusi kapsyen dalam hantaran itu, Naza Eastern Motors berkata tempahan untuk model itu telah pun dibuka. Bagaimanapun, tarikh pelancaran rasminya masih belum diumumkan.

Spesifikasi untuk pasaran Malaysia juga masih belum diketahui namun jika melihat kepada spesifikasi bagi pasaran global, Jimny 5-pintu didatangkan dengan enjin petrol K15B 1.5-liter empat silinder yang menghasilkan 102 PS dan 130 Nm.

Enjin tersebut boleh didapati dengan pilihan transmisi manual dan automatik namun untuk pasaran tempatan, kami menjangkakan model ini hanya akan ditawarkan dalam versi automatik seperti model 3-pintu.

Dari segi saiz pula, sudah tentu Jimny 5-pintu lebih besar jika dibandingkan dengan versi 3-pintu. Ia mempunyai ukuran panjang 3,985 mm dan jarak roda 2,590 mm, iaitu 340 mm lebih panjang berbanding adiknya itu.

Ukuran lebar, tinggi dan jarak lega tanah (ground clearance) semuanya kekal pada 1,645 mm, 1,720 mm dan 210 mm.

Bagaimanapun, dengan badan yang lebih panjang, sudut pendekatan Jimny 5-pintu berkurang dari 37 kepada 36 darjah, begitu juga dengan sudut breakover yang turut berkurang dari 28 kepada 24 darjah.

Namun begitu, ukuran dimensi yang lebih besar memberikan Jimny 5-pintu ruang but yang lebih besar iaitu 211 liter (berbanding 85 liter di dalam Jimny 3-pintu) dan ruang kaki penumpang belakang yang lebih luas.

Harga jualan juga masih belum didedahkan namun sudah tentu ia lebih mahal berbanding versi 3-pintu yang dijual pada harga bermula dari RM168,900 untuk Rainforest Edition.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved