fbpx

Pro-Net terima pinjaman RM200 juta daripada CIMB

Pro-Net terima pembiayaan RM200 juta CIMB 4.

Proton New Energy Technology Sdn Bhd (Pro-Net) mengumumkan ia telah memperoleh pembiayaan sebanyak RM200 juta daripada CIMB Bank Berhad untuk pembiayaan inisiatif mobiliti hijau dan import dan pengedaran smart #1 di Malaysia.

Pro-Net adalah pengimport dan pengedar sah eksklusif untuk kenderaan smart di Malaysia dan Thailand. Dilancarkan pada November 2023, smart #1 merupakan model pertama yang dijual oleh Pro-Net. Ia dibina di atas Seni Bina Elektrik Lestari Geely (SEA) dan digayakan oleh Mercedes-Benz.

Dengan ekosistem yang merangkumi 13 lokasi cawangan pengedar, perkhidmatan selepas jualan, serta aplikasi digital ‘Hello smart’ dengan akses kepada lebih 70% rangkaian pengecasan awam, Pro-Net menawarkan penyelesaian mobiliti elektrik holistik bersama-sama dengan jaminan pelan perkhidmatan pelanggan yang mantap.

Syarikat itu juga bertanggungjawab untuk memenuhi komitmen Proton terhadap agenda kenderaan elektriknya dan bersedia memainkan peranan penting apabila ia memimpin peralihan ke arah pengeluaran Kenderaan Tenaga Baharu (NEV) dan pembangunan Lembah Teknologi Tinggi Automotif (AHTV) di Tanjung Malim.

Roslan Abdullah, Ahli Lembaga Pengarah PRO-NET, menyatakan, “Pengiktirafan dari CIMB terhadap peluang pasaran serta pendekatan proaktif mereka dalam menyokong inisiatif pengembangan kami menunjukkan jenis perkongsian yang amat kami hargai di PRO-NET.”

Menurut Roslan, pembiayaan berkenaan akan digunakan untuk meningkatkan ekosistem digital serta rantaian bekalan dalam infrastruktur EV, serta mengembangkan rangkaian untuk pengalaman runcit yang lebih lancar.

Novan Amirudin, Ketua Pegawai Eksekutif Bersama Perbankan Borong Kumpulan, CIMB Group, menyatakan, “Kami dengan penuh sukacita menyokong PRO-NET dalam memajukan inisiatif mobiliti hijau. Urus niaga ini menekankan komitmen CIMB dalam menyokong pelanggan di pelbagai industri untuk memajukan agenda ESG mereka dan menyumbang kepada impak positif melalui penyelesaian kewangan yang mampan.

“Langkah ini selaras dengan aspirasi CIMB Group untuk menjadi bank utama di ASEAN dan menjadi peneraju dalam kelestarian di rantau ini, seperti yang dinyatakan dalam pelan strategik Forward23+ kami.”

CIMB telah melancarkan rangkaian penyelesaian kewangan EV yang komprehensif untuk merangsang penggunaan EV dan menyokong peralihan ke arah mobiliti mampan di seluruh ASEAN.

Penyelesaian ini merangkumi pelbagai produk dan perkhidmatan, termasuk kadar pembiayaan kereta utama, perlindungan insurans, dan pelbagai keistimewaan eksklusif lain yang memudahkan pengguna dalam setiap aspek memiliki EV.

Sebagai perantara kewangan yang berusaha mencapai tujuan berkelanjutan, CIMB Group terus memperkukuhkan inovasi dalam kemampanan untuk mencapai sasaran kewangan mampan sebanyak RM100 bilion menjelang 2024 di bawah Rangka Kerja Produk dan Perkhidmatan Hijau, Sosial, Impak Mampan (GSSIPS) Kumpulan.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved