fbpx

Mercedes-Benz CLE buat kemunculan di Malaysia – RM526k

Mercedes-Benz CLE 300 4Matic Coupe 01

MERCEDES-Benz Malaysia baru-baru ini mempertontonkan Mercedes-Benz CLE, yang secara asasnya merupakan pengganti kepada C-Class Coupe dan E-Class Coupe yang ditawarkan sebelum ini.

Untuk pasaran Malaysia, ia akan ditawarkan dalam varian CLE 300 4Matic Coupe, dengan harga anggaran RM526,000.

Dari segi dimensi, model ini mempunyai ukuran panjang 4,850 mm, lebar 1,860 mm, tinggi 1,428 mm, dengan jarak roda 2,865 mm. Ini menjadikannya lebih besar berbanding C-Class Coupe.

Jika dibandingkan dengan E-Class Coupe pula, badan CLE sedikit lebih panjang dan rendah, namun jarak rodanya sedikit lebih pendek.

CLE 300 akan didatangkan standard dengan lampu hadapan Digital Light yang berfungsi seperti projektor dan boleh bertindak balas dengan perubahan keadaan trafik, jalan atau cuaca.

Selain itu, ia juga didatangkan dengan pakej AMG Line dan Night Package, rim multi-spoke AMG berukuran 19 inci dan bumbung panoramik.

Sama seperti C-Class, ruang dalaman CLE menampilkan panel instrumen digital berukuran 12.3 inci dan paparan tengah 11.9 inci yang diposisikan dalam format potret dan dihalakan enam darjah ke arah pemandu.

Upholsteri Artico menghiasi panel instrumen manakala kulit Nappa pula membaluti stereng sport multifungsi dan tempat duduk hadapan. Sistem audio Burmester 3D dengan 17 pembesar suara dan pencahayaan ambien turut disertakan.

Selan itu, terdapat juga fungsi penyejuk dan pemanas pada tempat duduk hadapan, sokongan lumbar empat hala dan fungsi memori yang boleh digunakan untuk menyimpan sehingga tiga tetapan pemandu.

Menurut Mercedes-Benz, CLE menawarkan ruang kabin yang lebih luas berbanding C-Class Coupe. Penumpang belakang menikmati ruang kepala 10 mm lebih luas, ruang bahu dan siku 19 mm lebih lebar dan ruang lutut 72 mm lebih besar.

Di bawah bonet, terdapat enjin turbo 2.0-liter empat silinder dengan kuasa berjumlah 258 PS pada 5,800 dan 400 Nm dari 2,000 hingga 3,200 rpm. Ia digandingkan dengan sistem mild hybrid yang memberikan kuasa tambahan sebanyak 17 PS dan 205 Nm.

Dengan transmisi automatik sembilan kelajuan dan sistem pacuan 4Matic, CLE 300 boleh memecut dari 0 hingga 100 km/j 6.2 saat. Kelajuan maksimum dihadkan secara elektronik pada 250 km/j.

Akhir sekali, untuk sistem bantuan pemandu, model ini disertakan sekali dengan Driving Assistance Package Plus, Active Distance Assist Distronic, Active Lane Keeping Assist, Active Steering Assist, Memory Parking Assist, Active Parking Assist dengan Parktronic, kamera 360 darjah, dan Guard 360°.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved