fbpx

Caltex Fuel Your School pupuk minat terhadap sains dalam kalangan pelajar sekolah

caltex fuel your school 04

CHEVRON Malaysia, syarikat penaung Caltex di Malaysia baru-baru ini melancarkan kempen Caltex Fuel Your School.

Inisiatif ini dijalankan bagi memupuk minat terhadap STEM (sains, teknologi, Bahasa Inggeris, dan matematik) dalam kalangan pelajar sekolah.

Sebanyak 15 sekolah di Muar dan Segamat, Johor akan menjadi ‘anak angkat’ kepada stesen-stesen Caltex berdekatan.

Setiap sekolah diberikan set akuaponik pintar untuk menanam sayur dan memelihara ikan menggunakan ekosistem perladangan simbiotik, lengkap dengan penghantaran, pemasangan, dan latihan.

Selain untuk tujuan akademik, kempen ini juga akan membantu dari segi keperluan masyarakat setempat, terutamanya dalam sekuriti makanan dan pertanian lestari.

“Selain dari menggalakkan pelajar mempelajari STEM, sistem akuaponik pintar ini akan mewujudkan kitaran lestari untuk masyarakat setempat dalam beberapa cara,” kata Dean Gilbert, pengerusi Chevron Malaysia Limited.

“Sebagai contoh, hasilnya nanti boleh digunakan sendiri oleh pelajar, terutamanya mereka yang dalam kategori B40.

“Ia juga boleh didermakan kepada pihak kurang bernasib baik atau dijual kepada masyarakat bagi menyumbang kepada ekonomi setempat,” katanya.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved