fbpx

myTukar kini dikenali secara rasmi sebagai Carro

Carro 02

Ekosistem kereta terpakai iaitu myTukar Powered by Carro telah dijenamakan semula dan kini dikenali sebagai Carro.

Langkah ini menyaksikan ‘Carro’ diimplementasikan dalam rangkaian produk dan perkhidmatan myTukar, bahan pemasaran serta papan tanda fizikal di seluruh Malaysia – satu proses yang akan memakan masa beberapa bulan.

“Usaha menjenamakan semula myTukar menandakan satu kejayaan besar dalam penyepaduan jenama kami, dan kami lebih bersemangat untuk terus mencapai semua matlamat seterusnya dalam pelan hala tuju kami,” kata Pengasas Bersama dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Carro Aaron Tan.

“Kami mencapai keuntungan sebagai sebuah kumpulan syarikat and bersedia untuk Tawaran Awam Permulaan (IPO) untuk menyenaraikan syarikat kami sebaik sahaja mendapat peluang untuk melakukannya,” katanya.

Carro merupakan platform kereta terpakai dalam talian yang kini beroperasi di Singapura, Malaysia, Indonesia, Thailand, Jepun dan Taiwan.

Syarikat startup Singapura ini berada di landasan yang tepat untuk mencapai EBITDA tahun kewangan 2024 terbaik setakat ini iaitu sebanyak hampir AS$40 juta, lebih 10 kali ganda daripada apa yang dicapai untuk keseluruhan tahun kewangan 2023.

Sejak penubuhan myTukar pada 2017, syarikat ini telah mencatatkan pelaburan AS$30 juta daripada Carro untuk merevolusikan dan mendigitalkan industri kereta terpakai yang berpotensi tinggi di Malaysia.

Jenama ini telah berkembang menjadi ekosistem kereta terpakai dalam talian yang pertama dan terbesar di Malaysia yang menyediakan perkhidmatan jual beli, insurans, pembiayaan dan selepas jualan.

Setakat ini, Carro telah menubuhkan 11 pusat jualan, 27 pusat pemeriksaan, lima bengkel dan dua pusat baik pulih di negara ini.

Pada Januari 2024, segmen jualan myTukar merekodkan prestasi terbaiknya dengan pertumbuhan tahun ke tahun sebanyak 55% dan turut mencatatkan pertumbuhan tahun ke tahun sebanyak 40% pada suku lepas.

myTukar sebelum ini memulakan fasa pertama penjenamaan semula pada Jun 2022 apabila ia menukar penampilan korporatnya dengan beralih daripada skema warna biru kehijauan dan kelabu kepada warna utama Carro iaitu jingga untuk papan tanda dan bahan pemasaran.

Ketua Pegawai Eksekutif Carro Malaysia Derrick Eng berkata, “Sebagai sebahagian daripada jenama global, fokus utama kami adalah untuk memacu pertumbuhan yang mampan untuk Kumpulan sambil terus menyediakan kereta terpakai berkualiti Sebaik Yang Baru kepada rakyat Malaysia. Saya teruja untuk mengukuhkan Carro sebagai sebuah jenama di negara ini.”

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved