fbpx

Proton akan perkenal EV pertama tidak lama lagi, model sedia ada atau rebadge Geely?

proton 2023 2024 02

CEO Proton, Li Chunrong baru-baru ini mendedahkan bahawa pengeluar nasional itu akan melancarkan kenderaan elektrik (EV) pertama mereka “tidak lama lagi”.

Ini juga selari dengan apa yang diumumkan pengerusi Proton, Datuk Syed Faisal Albar semasa pelancaran S70 November lepas, iaitu mereka kini dalam landasan untuk menepati jangkaan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI).

Kementerian itu berkata, kerajaan optimistik bahawa Proton dan Perodua akan menghasilkan kereta elektrik (EV) nasional pertama menjelang 2025, dinyatakan oleh menterinya, Tengku Zafrul Abdul Aziz.

Menariknya, Li Chunrong berkata Proton bukan hanya akan melancarkan satu, tetapi dua EV, dan model kedua dijangka tiba kira-kira enam hingga lapan bulan selepas model pertama. Beliau berkata demikian dalam satu sesi bersama media baru-baru ini.

Walaubagaimanapun, sebarang perincian lanjut belum didedahkan.

Jadi, apakah model Proton akan menjadi EV itu? Adakah ia berdasarakan model sedia ada, atau diambil dari model Geely?

Sebagai rujukan, Geely Geometry C adalah sebuah hatchback EV dengan pek bateri 70kWh dan menawarkan jarak pemanduan sehingga 460km (menurut kitaran WLTP).

Ia mempunyai output 150kW, 310Nm tork, dan mampu memecut dari pegun ke 100km/j dalam 7.7 saat. Geometry C juga dilengkapi teknologi seperti paparan kamera 540-darjah, sistem penapis udara kabin AQS, skrin infotainmen 12.3-inci, Head Up Display, dan pelbagai ciri keselamatan termaju.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved