fbpx

Tol percuma pada 8 dan 9 Februari sempena Tahun Baru Cina

plaza tol gombak
Gambar oleh: MalayMail

MENTERI Kerja Raya, Datuk Seri Alexander Nanta Linggi mengumumkan bahawa kerajaan bersetuju memberikan kemudahan tol percuma selama dua hari bersempena dengan sambutan Tahun Baharu Cina.

Menurut beliau, pengecualian tol itu diberikan kepada pengguna lebuh raya membabitkan Kenderaan Kelas 1 (Kenderaan Persendirian).

Ia bermula pada jam 12.01 tengah malam 8 Februari hingga jam 11.59 malam 9 Februari di semua plaza tol kecuali di sempadan negara, iaitu Plaza Tol Bangunan Sultan Iskandar (BSI) dan Plaza Tol Tanjung Kupang, Johor.

“Tol percuma oleh kerajaan ini adalah sebagai tanda prihatin dan sama-sama ingin berkongsi kegembiraan bersama rakyat Malaysia yang menyambut perayaan Tahun Baharu Cina kali ini.

“Pendekatan pemberian tol percuma ini selaras dengan aspirasi Kerajaan Perpaduan yang menitikberatkan soal kebajikan rakyat dan sentiasa membantu meringankan kos sara hidup rakyat,” katanya.

Beliau berkata, perkara itu dipersetujui Mesyuarat Jemaah Menteri hari ini dan implikasi kewangan bagi pemberian tol percuma itu dianggarkan berjumlah RM42.99 juta.

Dengan pengecualian bayaran tol itu, Nanta berkata, pengguna lebuh raya diharap dapat merancang perjalanan serta mematuhi cadangan jadual waktu perjalanan (TTA) yang disyorkan dalam tempoh berkenaan.

Beliau juga menasihati pengguna untuk memandu dengan selamat dan memastikan baki kad Touch ‘n Go serta eWallet mencukupi untuk perjalanan yang lancar.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved