fbpx

400,000 pengembara Singapura dijangka masuk Malaysia untuk Tahun Baharu Cina

johor causeway – malay mail
Gambar oleh: Malay Mail

MUSIM cuti Tahun Baharu Cina bakal menjelang beberapa hari, dan menurut laporan berita, lebih 400,000 pengembara memasuki Malaysia melalui Tambak Johor dan Linkedua di Gelang Patah, Johor.

Sehubungan itu, Pengarah Imigresen Johor, Baharuddin Tahir memberitahu, kesemua agensi terlibat mengawal Kompleks Kastam, Imigresen dan Kuarantin (CIQ) Bangunan Sultan Iskandar (BSI) dan Kompleks Sultan Abu Bakar (KSAB) akan beroperasi penuh.

Gambar oleh: Malay Mail

“Pada bulan Januari lalu, seramai 5.2 juta pengembara telah memasuki negara melalui BSI dan KSAB, dengan purata harian seramai kira-kira 170,000 pengembara sehari.

“Menjelang Tahun Baharu Cina ini, kita jangka jumlah itu akan meningkat sehingga lebih 200,000 pengembara masuk sehari. Kita juga jangka kesesakan akan bermula dalam tempoh sehari atau dua hari sebelum perayaan pada 10 dan 11 Februari ini.

Baharuddin turut memberitahu, antara inisiatif diambil pihaknya dalam memastikan kelancaran trafik ketika sambutan termasuklah dengan membuka kesemua 284 kaunter di BSI serta kesemua 169 kaunter di KSAB melibatkan laluan kereta, motosikal, bas dan lori.

Dalam masa sama, beliau turut menasihatkan pengembara untuk beretika sepanjang menggunakan laluan tersebut, dengan tidak melakukan sebarang provokasi terhadap pegawai dan anggota bertugas.

“Pengembara juga diharapkan dapat memastikan baki kad Touch n Go mereka mencukupi bagi melancarkan lagi perjalanan,” jelasnya lanjut.

Untuk melancarkan lagi perjalanan, anda boleh cuba tips mudah dan ringkas kami, khas untuk perjalanan balik kampung musim cuti sekolah, boleh baca di sini. Moga bermanfaat!

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved