fbpx

Ford Ranger Platinum gabung kemewahan dan praktikaliti

Ford Ranger Platinum 01

Pada awal-awal dahulu, trak pikap sering digunakan untuk urusan kerja seperti membawa muatan besar atau mengharungi laluan mencabar.

Namun sejak beberapa tahun kebelakangan ini, semakin ramai yang menjadikan trak pikap sebagai kenderaan pilihan bukan sahaja untuk kegunaan harian tetapi juga untuk memenuhi gaya hidup mereka pada hujung minggu.

Menyedari perubahan trend ini, pengeluar-pengeluar mula menawarkan varian-varian baharu yang menggabungkan kemewahan dengan praktikaliti serta ketahanan sebuah trak pikap.

Salah satu daripada pengeluar tersebut adalah Ford, yang telah melancarkan varian baharu Ranger ke pasaran tempatan iaitu Ford Ranger Platinum.

Diposisikan di antara varian WildTrak dan Raptor, Ranger Platinum tampil dengan pelbagai elemen bertaraf premium yang menjadikan ia lebih menonjol di jalan raya.

Ini termasuk lampu LED matrix, gril yang direka semula dan rim aloi berukuran 20 inci dalam kemasan dwi tona. Tulisan PLATINUM pada bahagian bonet dan tailgate membezakan ia dengan varian-varian yang lain.

Di dalam, suasana mewah dapat dilihat dan dirasakan menerusi kehadiran upholsteri kulit dengan corak jahitan yang menyerlah, lambang PLATINUM pada tempat duduk dan kemasan kayu pada papan pemuka.

Untuk keselesaan penumpang, kerusi pemandu dan penumpang hadapan dilengkapi dengan fungsi pemanas, pengudaraan dan pelarasan 10 hala. Tidak cukup dengan itu, kerusi pemandu juga mempunyai fungsi memori.

Sistem infohibur boleh diakses menerusi panel instrument digital berukuran 12.4 inci atau skrin sentuh potret 12 inci yang turut menyokong Apple CarPlay dan Android Auto wayarles.

Mereka yang gemar mendengar muzik pasti akan terhibur setiap kali menaiki Ranger Platinum kerana ia didatangkan dengan sistem audio Bang & Olufsen dengan lapan pembesar suara.

Tidak dilupakan juga, dari aspek praktikaliti, Ranger Platinum membawakan dua ciri baharu yang berguna iaitu power roller shutter dan Flexible Rack System.

Kuasa dibekalkan oleh enjin 2.0 liter Bi-Turbo diesel yang menghasilkan 210 PS pada 3,750 rpm dan 500 Nm dari 1,750 hingga 2,000 rpm. Kuasa disalurkan ke roda menerusi transmisi automatik 10 kelajuan dan sistem pacuan empat roda.

Walaupun tampil mewah, keupayaan Ranger Platinum sebagai sebuah trak pikap tidak boleh dipertikaikan dengan kapasiti muatan maksimum 1,000 kg dan kapasiti tunda sehingga 3,500 kg.

Bukan itu sahaja, ia mempunyai sudut pendekatan 30 darjah, sudut pelepasan 25.6 darjah dan boleh mengharungi air setinggi 800 mm.

Ford Ranger Platinum dijual pada harga RM183,888 dan didatangkan dengan waranti pengeluar selama lima tahun atau 160,00 km.

Pelanggan juga boleh memilih untuk melanjutkan waranti kepada enam atau tujuh tahun atau sehingga 40,000 km dengan pakej waranti lanjutan Premium Care (EWP).

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved