fbpx

EQB terbakar: syarikat pengendali stesen pengecas beroperasi tanpa lesen

Mercedes-Benz EQB terbakar 01

SURUHANJAYA Tenaga (ST) dalam satu kenyataan mendedahkan syarikat pengendali stesen pengecas kenderaan elektrik (EVCS) di Johor yang terbakar pada 31 Disember lalu didapati beroperasi tanpa lesen.

Dalam kenyataan itu, ST memaklumkan Akta Bekalan Elektrik 1990 (Akta 447) dan Peraturan-Peraturan Elektrik 1994 memperuntukkan bahawa aktiviti pembekalan tenaga daripada mana-mana pepasangan hendaklah dilaksanakan dengan lesen yang sah daripada ST.

Dalam kejadian itu, sebuah Mercedes-Benz EQB hangus terbakar ketika sedang dicas di sebuah bangunan bilik pameran kenderaan di Tampoi.

Selain itu, kira-kira lima peratus daripada premis berkeluasan 256 meter persegi itu terbakar, dengan 20 peratus daripada kemudahan pengecas EV itu turut musnah.

Setakat ini, tiada laporan kecederaan mangsa atau pasukan bomba dan penyelamat dalam kejadian tersebut.

Menurut suruhanjaya itu lagi, pihaknya sedang menyiasat bagi mengenal pasti punca sebenar kejadian. Pihak bertanggungjawab dan syarikat terlibat juga akan dipanggil bagi membantu siasatan.

Pada 16 Disember 2022, ST dilaporkan menyarankan pengendali titik pengecasan (CPO) yang terlibat dalam pembangunan infrastruktur pengecas kenderaan elektrik (EV) agar segera mendapatkan lesen pengagihan awam yang sah bagi pepasangan EVCS di negara ini termasuk yang telah beroperasi, selewat-selewatnya pada 31 Mac 2023.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved