fbpx

Skandal keselamatan Daihatsu: UMW Toyota jamin ketelusan, tanggungjawab

toyota veloz official 03

TOYOTA Motor Sdn Bhd (UMWT) dalam satu kenyataan rasmi hari ini memberi jaminan kepada pelanggan dan orang ramai bahawa ia komited untuk meneruskan pengurusan dengan telus dan penuh bertanggungjawab.

Ini berikutan kenyataan oleh Toyota Motor Corporation (TMC) yang melaporkan ‘ketidaksempurnaan prosedur’ dalam ujian yang dilaksanakan oleh Daihatsu Motor Co Ltd (DMC) yang memberi kesan kepada tiga model yang diedarkan oleh UMWT di Malaysia.

Presiden UMW Toyota Motor, Datuk Ravindran K. berkata, “Kami ingin menekankan komitmen kami dalam mengekalkan piawaian dan kualiti tertinggi dalam kenderaan kami. Jangan bimbang, kami sedang berusaha untuk memastikan kesemua kenderaan kami di Malaysia mematuhi peraturan dan undang-undang yang berkaitan.”

Ravindran berkata pihaknya juga sedang bekerjasama rapat dengan pihak berkuasa kawal selia untuk menangani isu ini secara segera dan telus, dengan komitmen untuk menyediakan kenderaan berkualiti tinggi kepada pasaran Malaysia.


“Kami faham betapa pentingnya kepercayaan pelanggan, dan kami berazam untuk memperkukuhkan keyakinan mereka terhadap kami. Komitmen kami terhadap kepuasan pelanggan sentiasa menjadi fokus utama kami,” katanya.

Dalam kenyataan yang dikeluarkan pada 20 Disember lalu, TMC berkata siasatan yang dijalankan oleh jawatankuasa pihak ketiga bebas mendapati terdapat penyelewengan dalam 174 item dalam 25 kategori ujian. Ini merupakan tambahan kepada penyelewengan kemasan pintu pada April dan penipuan ujian perlanggaran sisi pada Mei.

Penyelewangan ini melibatkan 64 model dan tiga enjin (model yang sedang dalam produksi, pembangunan atau telah dihentikan) termasuk 22 model dan satu enjin yang dijual oleh Toyota. Model Toyota yang dijual di Malaysia yang terjejas ialah Rush, Veloz dan Yaris/Vios.

Sehubungan dengan itu, TMC dan DMC menangguhkan sementara penghantaran semua model yang terjejas di Jepun dan juga luar negara.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved