fbpx

Pos Aviation mulakan ujian traktor pesawat EV di KLIA 1 dan 2

pos aviation

Pos Aviation selaku pemain utama dalam perkhidmatan pengendalian darat lapangan terbang telah memulakan perjalanan ke arah elektrifikasi bagi jentera mereka di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur Terminal 1 & 2 (KLIA Terminal 1 & 2).

Inisiatif ini merupakan komitmen utama Pos Aviation untuk mengurangkan impak alam sekitar dan meningkatkan kecekapan operasi.

Traktor Hangcha Aviation Model QSD320-XD2-MI (HCSD320-MI), sebuah traktor elektrik akan diuji dalam persekitaran lapangan terbang yang sebenar.

Objektif utama adalah untuk menilai kebolehlaksanaan dan kelebihan peralihan daripada kenderaan sedia ada mereka yang melebihi 60 traktor berkuasakan diesel kepada EV yang mesra alam.

Inisiatif kelestarian Pos Aviation melibatkan penggunaan kenderaan elektrik (EV) untuk mengurangkan jejak karbon mereka dengan ketara dan meningkatkan kecekapan operasi lapangan terbang.

Dengan menggunakan EV, syarikat menjangkakan kos penyelenggaraan yang lebih rendah dan kecekapan tenaga yang lebih tinggi, membolehkan penjimatan operasi yang ketara.

Penjimatan ini akan disalurkan ke arah memajukan inisiatif kelestarian dan usaha pemuliharaan alam sekitar.

Tempoh percubaan adalah selama sebulan bermula pada 1 November 2023 dan berakhir pada 1 Disember depan.

Sepanjang tempoh ini, data komprehensif akan dikumpul dan dianalisis dengan teliti untuk menilai prestasi, kecekapan, dan manfaat alam sekitar traktor EV tersebut.

Sekiranya percubaan menghasilkan hasil yang positif, Pos Aviation bertekad untuk mengalih seluruh kenderaannya ke kenderaan elektrik.

Setelah tempoh percubaan ini tamat, Pos Aviation merancang peta jalan yang melibatkan penggunaan meluas kenderaan elektrik merentasi pelbagai aspek operasinya, merangkumi pengendalian bagasi dan kargo, serta perkhidmatan penyelenggaraan.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved