fbpx

Hyundai Santa Fe facelift, Tucson generasi ke-4 kini boleh ditempah

Hyundai Santa Fe Tucson tempahan dibuka

HYUNDAI-Sime Darby Motors (HSDM) telah mengumumkan pembukaan tempahan untuk Tucson generasi keempat dan Santa Fe facelift. Kedua-dua model ini membuat kemunculan sulungnya di Premium Auto Car Expo (PACE) 2023 di Setia City Convention Centre di Setia Alam hujung minggu lalu.

Tucson

SUV segment C ini tampil dengan bahasa reka bentuk Sensous Sportiness yang lebih menonjol, dengan lampu nyalaan siang yang ‘tersembunyi’ di dalam gril Parametric Jewel, lampu yang merentangi sepanjang bahagian belakang dan gerbang roda bersegi.

Ruang dalaman yang moden pula menampilkan konsol tengah yang tidak berbutang, skrin sentuh sistem infohibur lapan inci dengan Apple CarPlay/Android Auto dan pengecaman suara.

Diimport sepenuhnya dari Korea Selatan, Tucson ditawarkan dalam tiga varian iaitu 2.0 Lite, 1.6T Plus dan 1.6T Max.

Varian 2.0 Lite menggunakan enjin Smartstream MPI yang menghasilkan 156 PS dan 192 Nm, disalurkan ke roda hadapan menerusi transmisi automatik enam kelajuan.

Sementara itu, varian 1.6T Plus dan 1.6T Max menampilkan gabungan enjin turbo Smartstream dan transmisi klac berkembar basah (DCT) tujuh kelajuan dengan kuasa sebanyak 180 PS dan 265 Nm.

Tak kira varian, Tucson dilengkapi dengan tujuh beg udara, brek parkir elektrik dengan Auto Hold, Blind Spot Collision Warning dan Safe Exit Warning.

Sebagai varian tertinggi, 1.6T Max mendapat pelarasan lapan hala, pemanasan/pengudaraan tempat duduk pemandu dan penumpang hadapan, panel instrumen digital 10.25 inci, tailgate kuasa, pengelap cermin auto, pengecas wayarles dan Hyundai SmartSense Safety termasuk Smart Curise Control.

Warna-warna yang ditawarkan adalah Amazon Grey Metallic, Phantom Black Pearl, Creamy White Pearl, Crimson Red Pearl dan Silky Bronze Metallic. Dua warna terakhir itu tidak ditawarkan pada 2.0 Lite.

Santa Fe

Jika lima tempat duduk tidak mencukupi, anda boleh mendapatkan SUV tujuh tempat duduk iaitu Santa Fe yang kini dipasang secara tempatan (CKD) di Kulim, Kedah.

Untuk pasaran Malaysia, tiga varian ditawarkan iaitu Hybrid Plus, Hybrid Max dan Diesel Max. Varian-varian Hybrid dikuasakan oleh enjin 1.6-liter T-GDI dengan 180 PS dan 265 Nm dan sebuah motor elektrik 44.2 kW, memberikan kuasa keseluruhan sebanyak 230 PS dan 350 Nm.

Enjin tersebut digandingkan dengan transmisi automatik enam kelajuan yang akan menghantar kuasa yang terhasil ke roda hadapan.

Sementara itu, varian Diesel mempunyai gabungan enjin 2.2-liter CRDi yang menjana 202 PS dan 440 Nm, transmisi DCT lapan kelajuan dan sistem pacuan semua roda Hyundai HTRAC.

Ketiga-tiga varian didatangkan standard dengan enam beg udara, sistem keselamatan Hyundai SmartSense termasuk Smart Cruise Control, skrin sentuh lapan inci dengan Apple CarPlay/Android Auto wayarles, pengecaman suara, wiper automatik dan pengecas wayarles.

Varian Hybrid Max dan Diesel Max dilengkapi dengan upholsteri kulit, panel instrumen digital 12.3 inci dan tailgate kuasa, manakala Hybrid Max mendapat ciri tambahan berupa pemanas/pengudaraan tempat duduk pemandu dan penumpang hadapan, dan ciri memori untuk tempat duduk pemandu.

Santa Fe facelift boleh didapati dalam warna empat warna iaitu Snowflake White Pearl, Jet Black, Meteor Grey dan Stormy Sea.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved