fbpx

BYD Seal, Dolphin terima 5 bintang dari Euro NCAP

BYD Seal

BUKAN satu, tetapi dua kenderaan elektrik (EV) keluaran BYD iaitu Seal dan Dolphin telah meraih pengiktirafan lima bintang dari program penilaian keselamatan EURO NCAP.

Menurut BYD, kunci utama pencapaian tersebut adalah kualiti binaan dan teknologi mereka termasuk e-Platform 3.0 dan bateri Blade. Platform berkenaan menampilkan struktur ‘multi-load path’ yang berfungsi untuk mengawal bagaimana tenaga diserap oleh kereta jika berlaku perlanggaran, seterusnya mengurangkan impak di dalam kabin.

Terima kasih kepada teknologi Cell-to-Body (CTB), Seal mempunyai ketegaran kilasan 40,500 Nm/darjah, membolehkan ia mencapai markah 89% untuk perlindungan penumpang dewasa.

Bukan itu sahaja, ruang penumpang juga kekal stabil dalam ujian offset hadapan, selain menawarkan perlindungan daripada kecederaan whiplash. Sistem eCall yang berfungsi untuk mengenakan brek selepas impak bagi mengelakkan perlanggaran kedua juga memainkan peranan.

Dalam ujian perlindungan kanak-kanak, Seal mencapai markah 87% dengan meminimumkan impak kepada bahagian-bahagian kritikal dalam ujian penghadang hadapan dan sisi.

Pengguna jalan raya seperti pejalan kaki dan penunggang basikal pula dilindungi dengan adanya sistem Autonomous Emergency Braking (AEB). Euro NCAP turut memuji sistem amaran yang berbunyi sekiranya pintu dibuka semasa penunggang basikal mendekati dari belakang.

Sementara itu, Dolphin mendapat markah 89% dalam ujian perlindungan penumpang dewasa dan 87% dalam ujian perlindungan penumpang kanak-kanak. Seperti Seal, ruang penumpang Dolphin kekal stabil dalam ujian offset hadapan, menawarkan perlindungan daripada whiplash.

Bukan itu sahaja, sistem bantuan keselamatan Dolphin yang merangkumi ciri-ciri seperti Intelligent Speed Limit Assist dan Lane Keeping Assist menerima 79% markah. Sistem AEB pula menyumbang kepada markah perlindungan pengguna jalan raya sebanyak 85%.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved