fbpx

Lokomotif pertama ECRL mula tiba di Pelabuhan Kuantan

lokomotif ecrl 06

BEBERAPA lokomotif pertama East Coast Rail Link (ECRL) mula tiba di Pelabuhan Kuantan. Perkara itu disiarkan dalam satu muat naik oleh laman Facebook East Coast Rail Link – ECRL.

Tetapi anda mungkin perasan bahawa ini merupakan lokomotif diesel kerana ianya hanya akan digunakan untuk tujuan pembinaan jajaran ECRL itu.

Kereta api yang akan digunakan untuk projek menghubungkan negeri-negeri Pantai Timur dengan Lembah Klang itu adalah jenis elektrik.

Projek ECRL dimiliki oleh Malaysia Rail Link Sdn Bhd (MRLSB), iaitu syarikat dimiliki sepenuhnya oleh Menteri Kewangan Diperbadankan (MOF Inc.)

China Communications Construction Company Ltd. (CCCC) pula adalah kontraktor kejuruteraan, perolehan, pembinaan dan pentauliahan (EPCC) untuk projek ini.

Jaringan rel ECRL akan merapatkan Pantai Timur dan Pantai Barat Semenanjung Malaysia dengan menghubungkan Kota Bharu di Kelantan ke Pelabuhan Klang di Selangor.

Berdasarkan laporan berita pada Ogos lepas, projek ini telah mencapai perkembangan 48.77 peratus, menurut Pengerusi Malaysia Rail Link Sdn Bhd (MRL) Tan Sri Mohd Zuki Ali.

Ketua Setiausaha Negara itu juga berkata perkembangan tersebut selaras dengan pembangunan projek itu dari Kota Bharu, Kelantan hingga Terminal Bersepadu Gombak, Selangor yang dijangka siap pada Disember 2026, sekali gus membolehkan perkhidmatan ECRL beroperasi pada Januari 2027.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved