fbpx

Pahang larang lekat, pamer darjah kebesaran pada kenderaan

gelaran pahang plat kenderaan

PENERIMA-penerima Darjah-Darjah Kebesaran dan Pingat Negeri Pahang Darul Makmur dilarang mempamerkan atau melekatkan lambang Darjah Kebesaran dan Pingat Negeri Pahang pada kenderaan masing-masing.

Pengelola Bijaya Diraja Sultan Pahang, Datuk Ahmad Khirrizal Ab Rahman berkata, Enakmen Lambang, Gelaran atau Anugerah Mencegah Penggunaan Tidak Wajar Pahang 2017 diperuntukkan bagi mencegah penggunaan tidak wajar lambang yang ditetapkan, gelaran atau anugerah dikurniakan oleh Kebawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Pahang.

“Menjunjung titah Kebawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah Ibni Al-Marhum Sultan Haji Ahmad Shah Al-Musta’in Billah adalah dengan ini diberi peringatan kepada penerima-penerima Darjah-Darjah Kebesaran dan Pingat Negeri Pahang Darul Makmur untuk tidak mempamerkan atau melekatkan lambang Darjah Kebesaran dan Pingat Negeri Pahang pada kenderaan,” kata beliau dalam kenyataan pada Sabtu.

Ujar beliau, penerima yang didapati melanggar dan melakukan kesalahan di bawah enakmen ini akan berhadapan tindakan penarikan balik Darjah -Darjah Kebesaran dan Pingat yang telah dikurniakan.

“Selanjutnya bagi mana-mana individu yang didapati menggunakan gelaran palsu boleh didakwa di bawah peruntukan yang sama.

“Sehubungan dengan itu, pentadbiran ini mohon kerjasama dari pihak Polis Diraja Malaysia dan Jabatan Pengangkutan Jalan Malaysia untuk mengambil tindakan penguatkuasaan bagi mereka yang melakukan kesalahan tersebut,” tambah beliau.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved