fbpx

Belanjawan 2024: Subsidi bersasar diesel akan dilaksanakan secara berfasa

pam petrol
Foto oleh Miera Zulyana/MalayMail

DALAM pembentangan Belanjawan 2024 Malaysia Madani di Dewan Rakyat hari ini, Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim mengumumkan kerajaan akan melaksanakan subsidi bersasar diesel secara berfasa bagi mengelakkan ketirisan dan aktiviti penyeludupan.

Menurut Anwar, harga diesel bersubsidi semasa ditetapkan pada RM2.15 berbanding harga pasaran RM3.75 seliter, bermakna kerajaan menanggung RM1.60 sen bagi setiap liter diesel atau sekitar RM1.5 bilion keseluruhannya.

Menurut data penggunaan, jualan diesel bersubsidi meningkat sehingga 40 peratus sejak 2019, tetapi kenderaan menggunakan diesel hanya meningkat kurang tiga peratus.

Ia menunjukkan kemungkinan terdapat ketirisan dan aktiviti penyeludupan susulan harga diesel yang murah, kata Anwar.

“Secara konsepnya, harga diesel bersubsidi akan terus dinikmati oleh pengguna terpilih seperti syarikat pengangkutan barangan.

“Sementara pengguna lain akan dikenakan harga yang lebih tinggi. Dengan pendekatan tersebut, ia dapat mengurangkan ketirisan subsidi tetapi pada masa yang sama, mengurangkan impak kepada harga barangan untuk rakyat,” katanya lagi.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved