fbpx

Purem bekerjasama dengan AAPICO buka kilang ekzos baharu di Malaysia

purem aapico 03

PUREM by Eberspaecher dan AAPICO Hitech Public Company Limited (AAPICO) telah meraikan pembukaan rasmi kilang pertama mereka di Malaysia.

Kerjasama itu dijangka menghasilkan ekzos bagi pelbagai model kereta dari jenama-jenama terkemuka negara ini.

“Ini merupakan pencapaian penting untuk aktiviti perniagaan kami di pasaran ASEAN”, kata Rakan Kongsi Pengurusan Eberspaecher Group, Martin Peters.

“Ia menunjukkan bahawa produk dan teknologi kami untuk mobiliti bersih amat dinantikan dan kami berbesar hati bakal menyediakannya bersama rakan kongsi kami, AAPICO.”

Purem by Eberspaecher merupakan peneraju global dalam teknologi ekzos. Penyelesaian mampan dimilikinya memenuhi piawaian emisi global untuk mobiliti yang bersih dan senyap.

Bersama-sama dengan rakan kongsi usaha sama AAPICO, syarikat Jerman berkenaan kini memasuki pasaran yang terus berkembang di Malaysia dan Thailand.

“Ini merupakan pelaburan alat ganti kedua kami di Malaysia pada tahun ini. AAPICO mempunyai keyakinan terhadap masa hadapan industri kenderaan di Malaysia.

“Saya berbangga untuk membawakan Purem by Eberspaecher, antara pengeluar ekzos terbesar dan utama di dunia ke Malaysia”, kata Presiden & CEO AAPICO Hitech PLC, Yeap Swee Chuan.

Kilang baharu di Rawang meliputi kawasan seluas 4,000 meter persegi bagi pengeluaran rawatan susulan gas ekzos.

Ini termasuk apa yang dikenali sebagai peralatan hot ends iaitu penukar pemangkin (catalytic converter) dan perongga (manifold) serta peralatan cold ends iaitu peredam bunyi dan paip.

Menampilkan teknologi terkini, kira-kira 100 pekerja akan mengeluarkan dan menyediakan lebih kurang 400,000 komponen setiap tahun untuk empat model kereta berbeza bagi sebuah syarikat pengeluar automotif terkemuka di Malaysia.

Untuk masa depan, perancangan membabitkan pengeluaran selanjutnya dengan pelanggan tempatan baharu di samping perluasan teknikal di kemudahan pengeluaran bagi saduran pemangkin (catalyst).

Menerusi potensi kemudahan yang boleh diperluaskan sehingga 7,000 meter persegi dan beroperasi pada kapasiti penuh, usaha sama ini bakal menyumbang kepada pertumbuhan dan pembangunan industri alat ganti di Malaysia dengan kewujudan peluang pekerjaan baharu, pengenalan teknologi terkemuka dan peningkatan kemahiran tenaga kerja, dan pada masa yang sama menyediakan sistem ekzos bertaraf dunia yang mampan kepada kalangan pengeluar OEM.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved