fbpx

Tayar Hankook iON evo, Ventus Prime 4 dilancarkan di Malaysia

01_Hankook iON evo & Ventus Prime 4 tires

HANKOOK Malaysia baru-baru ini melancarkan dua tayar baharu iaitu iON evo dan Ventus Prime 4 ke pasaran tempatan.

iON evo dan iON evo SUV merupakan tayar terkini dalam siri iON yang dibangunkan khusus untuk kenderaan elektrik (EV). iON evo boleh didapati dalam saiz 18 hingga 21 inci, manakala iON evo SUV hadir dalam saiz 19 hingga 22 inci.

Hankook iON evo

Menurut Hankook, tayar ini memfokuskan kepada pengendalian, jarak perjalanan, rintangan golekan yang rendah, cengkaman permukaan basah dan kesenyapan.

Ia diperbuat daripada kompaun silika berkonsentrasi tinggi dan bahan mesra alam bagi mencapai ketahanan dan reka bentuk yang ideal untuk menyebarkan tekanan ke atas permukaan jalan dengan sekata, sekali gus memanjangkan jangka hayat tayar.

Teknologi EV Contour akan meningkatkan ketegaran sebanyak 10 peratus ketika mengambil selekoh, manakala tali sawat yang diperkukuhkan dengan gabungan gentian Aramid mengekalkan bentuk yang optimum ketika dipandu pada kelajuan tinggi.

Sebagai tambahan, ketegaran rekaan blok berfungsi meminimumkan masalah gelinciran yang disebabkan oleh kuasa tork EV yang tinggi. Ini dilakukan dengan menambah dinding blok luaran yang lebih panjang untuk titik sentuhan maksimum dengan jalan raya.

Akhir sekali, teknologi Hankook Sound Absorber meminimumkan bising daripada corok bunga bagi memberikan perjalanan yang lebih senyap dalam apa jua kelajuan.

Tayar Ventus Prime 4 pula dibangunkan khusus untuk SUV dengan enjin pembakaran dalaman. Ia boleh didapati dalam lima saiz bermula dari 15 hingga 19 inci.

Hankook Ventus Prime 4

Kompaun bunga tayar Ventus Prime 4 mengandungi kandungan silika baharu yang telah diperkaya yang akan mengeras pada suhu rendah dua kali lebih lama berbanding tayar biasa.

Ini akan meningkatkan gabungan di antara molekul, sekali gus mengukuhkan lagi ketegaran blok bunga tayar, seterusnya mengurangkan haus dan rintangan golekan

Bukan itu sahaja, corak bunga dan kontur tayar Ventus Prime 4 telah dioptimum untuk mencapai titik sentuhan yang lebih tepat, sementara tali sawat kukuh berfungsi memberikan kekuatan corak bunga yang ideal dan menyerap hentakan.

Dengan ciri-ciri inovatif tersebut, tayar Ventus Prime 4 menawarkan ketahanan jauh lebih baik dan pengalaman pemanduan lebih selesa. Ia juga menawarkan jarak perjalanan lebih jauh dan prestasi brek yang lebih baik terutama di atas permukaan basah.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved