fbpx

Kad debit, kredit kini diterima di plaza tol GCE, AKLEH

Sistem pembayaran terbuka SPT Prolintas 01

PROJEK Lintasan Kota Holdings Sdn Bhd (PROLINTAS) mengumumkan bahawa ujian rintis Sistem Pembayaran Terbuka (SPT) kini dimulakan di dua lebuh raya kendaliannya iaitu Lebuhraya Koridor Guthrie (GCE) dan Lebuhraya bertingkat Ampang-Kuala Lumpur (AKLEH).

Menerusi SPT, pengguna kenderaan Kelas 1 (kereta) boleh membuat bayaran tol di GCE dan AKLEH menggunakan kad debit, kad kredit atau kad prabayar di Lorong yang telah dikenal pasti dengan papan tanda khas pada gantry.

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan PROLINTAS, Dato’ Mohammad Azlan Abdullah berkata sistem berkenaan mula dijalankan di ketiga-tiga plaza tol GCE iaitu Plaza Tol Bukit Jelutong, Plaza Tol Elmina dan Plaza Tol Lagong bermula 13 September lalu.

“Sementara itu, Plaza Tol Datuk Keramat, Lebuhraya AKLEH sudah menerima pembayaran tol baharu itu sejak 9 September lalu. Satu lorong disediakan di setiap plaza tol untuk proses percubaan sistem itu selaras dengan piawaian yang ditetapkan Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM),” ujarnya.

SPT merupakan tambahan untuk kaedah pembayaran sedia ada seperti kad Touch ‘n Go, SmartTag dan Identifikasi Frekuensi Radio (RFID).

“Inisiatif ini dijangka menyediakan kemudahan dan fleksibiliti untuk pengguna lebuh raya di plaza tol dengan lebih banyak pilihan pembayaran tol sekali gus menyumbang kea rah penambahbaikan industry lebuh raya negara secara keseluruhannya,” jelas beliau.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved