fbpx

RXZ Members patut jadi peluang pihak berkuasa dekati masyarakat, buat kempen kesedaran – Mohd Fadli Salleh

rxz members 2023

RXZ Members menjengah lagi tahun ini, diadakan di Terengganu International Drag Strip (Gong Badak), Terengganu, semalam pada 9 September 2023.

Ia telah mengumpulkan para penunggang, pemilik, serta peminat Yamaha RX-Z seluruh negara, malah ada yang difahamkan hadir dari Sabah dan Sarawak walaupun mereka terpaksa merancang semula perjalanan disebabkan penangguhan dari Pilihan Raya Negeri (PRN) baru-baru ini.

Gambar oleh: Bernama

Namun, seperti biasa acara besar-besaran yang menarik puluhan ribu pengunjung ini menjadi sasaran pihak berkuasa menjalankan operasi.

Walaupun kami faham matlamat pihak berkuasa memandangkan ramai antara anak muda peserta yang mungkin menunggang motosikal yang tidak mematuhi undang-undang dan garis panduan, kami tertarik dengan pandangan bahawa acara sebegini boleh dijadikan platform untuk pihak berkuasa mendekati dan mendidik mereka.

Pandangan ini disuarakan oleh Mohd Fadli Salleh, seorang guru dan penulis di Facebook di profail miliknya. Katanya, “Alangkah baiknya satu event (acara) yang mampu menjana ekonomi negara, yang menarik minat ratusan ribu anak muda untuk hadiri, pihak berkuasa ambil peluang ini dekati dan didik mereka.”

“JPJ dan Polis Trafik patut guna peluang ini untuk buka booth bayaran saman, buat slot kesedaran keselamatan jalan raya, didik dan dekati masyarakat secara berdepan,” tulisnya lagi.

Kami sangat setuju dengan pendapat ini kerana daripada menahan dan ‘memukat’ anak muda ini dan menjadikan mereka ‘anti’ dengan pihak berkuasa, apa kata dekati dan ‘berkawan’ dengan mereka. Didik seperti ayah dan anak.

Anda boleh baca tulisan penuh Fadli di bawah ini. Adakah anda setuju dengan tulisannya?

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved