fbpx

Mohon lesen percuma e-hailing, teksi atau bas dengan MyPSV

mypsv thumb

BERITA baik bagi anda yang bercadang mengambil lesen memandu e-hailing, teksi, atau bas. Anda mungkin tidak perlu membelanjakan wang poket anda sendiri kerana anda boleh memohon secara percuma melalui Program MyPSV.

MyPSV merupakan program di bawah Kementerian Pengangkutan Malaysia melalui Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ). Ia membantu golongan B40 mendapatkan Lesen Vokasional Kenderaan Perkhidmatan Awam (Public Service Vehicle atau PSV).

Berikut adalah syarat kelayakan memohon lesen PSV melalui program MyPSV:

Untuk lulus, calon-calon di bawah Program MyPSV E-Hailing perlu menduduki Kursus Teori E-Hailing. Tetapi bagi calon-calon Program MyPSV Bas, anda perlu menduduki Kursus Teori Vokasional, latihan dan ujian praktikal (termasuk litar dan jalan raya) setara dengan ketetapan sedia ada.

Program ini memberi peluang kepada 4,000 orang merangkumi 3,500 calon untuk PSV E-hailing/Teksi dan 500 calon untuk PSV Bas daripada golongan B40 di seluruh negara.

Gambar oleh: Malay Mail

Ia dijalankan menerusi peruntukan sebanyak RM2 juta di bawah Belanjawan 2023. Peruntukan ini merangkumi kos ujian dan latihan kepada calon dengan kadar RM190 untuk setiap calon PSV E-hailing/Teksi dan RM2,590 untuk setiap calon PSV Bas.

MyPSV juga merupakan usaha cakna kerajaan untuk membantu golongan B40 mempertingkatkan taraf sosioekonomi dan pendapatan isi rumah melalui peluang pekerjaan dalam sektor ekonomi gig, seterusnya menyokong dan menambah baik kelangsungan sektor pengangkutan awam serta pelancongan di negara ini.

Melalui program ini, JPJ akan menyelaras senarai penerima bantuan kepada Institut Memandu (IM) dan pengendali e-Hailing dengan kerjasama persatuan-persatuan pengusaha bas serta agensi-agensi lain yang terlibat.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved