fbpx

Hot Wheels Proton Saga akan dapat pakej dengan karya seni pertama dunia

hot wheels proton saga 2023 01

ANDA biasa lihat kad pada bungkusan Hot Wheels dengan biasa dari syarikat Mattel itu. Tetapi selepas ini, Hot Wheels akan mengeluarkan pakej bungkusan dengan karya seni, buat pertama kalinya di dunia.

Dan ianya lebih bermakna dengan penglibatan Malaysia, dimana seorang kanak-kanak berusia sembilan tahun dipilih menjadi pemenang untuk rekaan karya seni itu. Kad istimewa itu juga akan digunakan untuk Hot Wheels Proton Saga! Ini sangat mengujakan.

Saw Jane Harn, dari Pulau Pinang menjadi juara pertandingan Hot Wheels x PROTON Kids Design Competition 2023. Upacara penyampaian hadiah untuknya dan lima pemenang saguhati lain dijalankan di acara Art of Speed 2023 yang diadakan pada 29 dan 30 Julai di MAEPS, Serdang.

Hot Wheels Proton Saga akan mula dijual pada 2024. Ianya merupakan kolaborasi antara pengeluar mainan terkemuka itu dengan syarikat automotif negara yang dimeterai pada 2022. Proton Saga menjadi model Proton pertama diabadikan sebagai model die-cast skala 1:64.

Hot Wheels Proton Saga akan turut dijual ke peringkat antarabangsa sebagai koleksi singles, dimana Mattel Malaysia merupakan satu-satunya pengeluar.

Pertandingan Hot Wheels x PROTON Kids Design Competition menjemput kanak-kanak seluruh negara untuk menghasilkan rekaan dengan tema “A Malaysian National Car”. Sebanyak 386 penyertaan diserahkan dari kanak-kanak berusia empat hingga 12 tahun.

“Selama lebih 50 tahun, Hot Wheels dikenali sebagai pencetus dan penggalak semangat daya saing dalam diri kanak-kanak untuk mendedahkan potensi sebenar mereka, kata Murat Ariksoy, pengurus besar, Mattel South Asia.

“Kami berbesar hati bekerjasama dengan Proton untuk pertandingan rekaan ini yang meraikan generasi masa depan untuk menyahut cabaran,” katanya.

Rekaan Saw membawakan pelbagai elemen sinonim dengan Malaysia dari burung enggang, bunga raya, dan Tugu Negara.

Menurut Azlan Othman, ketua rekaan Proton yang menjadi salah satu juri dalam pertandingan itu, “Elemen Malaysia dalam rekaan Saw merupakan satu maksud untuk negara kita yang cantik.”

Enam pemenang teratas pertandingan ini memperoleh hadiah produk Hot Wheels, barangan edisi terhad, dan peluang berjumpa Matt Gabe, ketua rekaan pakej Hot Wheels, yang turut hadir dari El Segundo, Amerika Syarikat.

Sementara itu, Roslan Abdullah, timbalan ketua pegawai eksekutif Proton berkata: “Serentak dengan Mattel Malaysia menyambut ulang tahun ke-40 tahun ini, Proton juga menyambut ulang tahun ke-40 pada 7 Mei tahun ini.”

“Saga pula berusia 38 tahun pada 9 Julai 2023, jadi Hot Wheels Proton Saga merupakan satu cara meraikan pencapaian ini.”

Peminat kereta dan Hot Wheels boleh menunggu pada Disember 2023 nanti dimana model Proton Saga ini akan mula dijual di lebih 150 negara.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved