fbpx

Volvo FM, FH, dan FMX jadi trak besar EV pertama tiba di Malaysia

volvo fm electric thumb

VOLVO Trucks telah melancarkan trak elektrik sepenuhnya (EV) yang pertama di Malaysia, bagi kategori prime-mover. Ia ditawarkan dalam barisan model FM, FH, dan FMX.

Trak-trak Volvo EV ini direka dengan pelbagai susunan gandar untuk pelbagai segmen dan kegunaan. Ia didatangkan dengan kapasiti bateri sehingga 540kWh yang mampu memberikan jarak operasi sehingga 300km.

Ia boleh dikonfigurasi sehingga tiga motor elektrik, dengan output keseluruhan 490kW (666hp) dan 2,400Nm tork.

Dari segi pengecasan, menggunakan pengecas AC 43kW memerlukan 10 jam tetapi dengan pengecasan pantas DC (sehingga 250kW), masa mengecas boleh dikurangkan bawah dua jam.

Menurut ujian, trak EV Volvo ini boleh menggunakan tenaga 50 peratus lebih rendah berbanding model FH dengan enjin diesel dalam situasi pemanduan yang sama.

Dari segi rupa luaran, anda dapat lihat bahawa barisan Volvo FM, FH dan FMX elektrik ini tampak lebih futuristik dan berbeza dari trak berkuasa diesel. Cab atau ‘kepalanya’ direka agar lebih aerodinamik untuk mengurangkan rintangan udara dan mengoptimakan prestasi serta jarak.

Trak Volvo EV ini mendapat lampu LED berbentuk “V” yang bukan hanya untuk suluhan cemerlang dalam gelap, tetapi juga memberikan identiti menyerlah bila dilihat dari jauh.

Mengikut keperluan dan kegunaan, anda boleh pilih trak Volvo EV dengan konfigurasi 4×2, 6×2 dan 6×4.

Masuk ke dalam, trak Volvo EV menampilkan pemanduan lebih senyap dengan ketiadaan gegaran enjin. Ia juga dilengkapi dengan paparan instrumen digital 12-inci, dan skrin sesentuh 9-inci untuk infotainment.

Seperti biasa sebagai sebuah Volvo, keselamatan menjadi keutamaan. Barisan trak elektrik ini hadir dengan Volvo Dynamic Steering dan Side Collision Avoidance Support yang direka untuk membantu mengurangkan kemalangan disebabkan titik buta.

Semasa pelancaran, turut diumumkan pengguna pertama Volvo FM Electric ini iaitu Swift Haulage Berhad, sebuah syarikat logistik.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved