fbpx

Kerjasama Malaysia-Tesla tidak terhad kepada EV – Tengku Zafrul

elon musk anwar ibrahim

MENTERI Pelaburan, Perdagangan dan Industri Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz berkata potensi kerjasama di antara Malaysia dan Tesla tidak terhad kepada sektor kenderaan elektrik (EV) semata-mata, tetapi turut membabitkan sektor lain.

Menurut Tengku Zafrul, pertemuan antara Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif Tesla Elon Musk dijangka berlaku sebelum akhir minggu ini.

“Terdapat lebih daripada sektor EV yang akan kita bincangkan dalam potensi kerjasama ini.

Kilang pemasangan Tesla. Gambar oleh: CNBC

“Apa yang kita mahu ialah untuk menarik lebih banyak potensi atau komitmen pelaburan dalam sektor automotif dan sektor lain yang boleh kami pasarkan di Malaysia,” katanya kepada pemberita.

Tesla, pereka dan pengilang EV yang beribu pejabat di Austin, Texas, AS, akan membuat penampilan sulung rasminya di Malaysia dengan pelancaran rasmi berlangsung di Kuala Lumpur pada 20 Julai.

Terdahulu, Tesla mengumumkan rancangan untuk membuka sebuah ibu pejabat, pusat pengalaman, pusat servis serta mewujudkan rangkaian pengecas Supercharger di Malaysia.

Ini selepas syarikat itu Kementerian Pelaburan, Perdagangan dan Industri (MITI) telah meluluskan permohonan Tesla untuk mengimport Kenderaan Bateri Elektrik (BEV) ke negara ini.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved