fbpx

Honda CBR1000RR-R Fireblade SP 30th Anniversary Edition – RM209k

Print

BOON Siew Honda telah melancarkan model flagship CBR1000RR-R Fireblade SP 30th Anniversary Edition ke pasaran Malaysia.

Jentera istimewa ini boleh didapati dalam satu warna sahaja iaitu Pearl Glare White dan dijual pada harga RM208,800 tidak termasuk insurans.

Secara asasnya, CBR1000RR-R Fireblade SP adalah model yang dibangunkan untuk prestasi semata-mata menggunakan teknologi enjin dan casis RC213V-S, yang secara asasnya merupakan jentera MotoGP jalanan.

Ia dikuasakan oleh enjin 999 cc empat silinder sebaris yang menghasilkan 214 hp pada 14,500 rpm dan 113 Nm pada 12,500 rpm. Enjin ini dilengkapi dengan semi-cam gear train dan con-rod titanium bagi mengurangkan geseran dalaman.

Kuasa disalurkan ke roda belakang menerusi transmisi enam kelajuan yang dilengkapi dengan teknologi quickshifter dan klac jenis Slipper & Assist.

Selain itu, bilangan gigi sprocket belakang bertambah dari 40 ke 43 untuk mendapatkan prestasi pecutan yang lebih baik. Kotak udara dan saluran intake juga direka semula untuk aliran udara yang lebih lancar.

Satu lagi penambahbaikan yang telah dilakukan oleh Honda adalah mengurangkan beban spring Throttle-by-Wire bagi meningkatkan respon pendikit. Honda Selectable Torque Control (HSTC) juga telah ditala semula mengikut maklum balas dari pelumba dari seluruh dunia.

Seperti sebelum ini, terdapat tiga mod tunggangan yang membolehkan penunggang melaraskan aspek kuasa, brek enjin, kawalan wheelie dan HSTC. Pakej elektronik motosikal ini turut merangkumi Start Mode.

Untuk aspek casis pula, CBR1000RR-R Fireblade SP 30th Anniversary Edition kekal dengan kerangka aluminium diamond-style, lengan ayun RC213V-S, Inertial Measurement Unit (IMU) dan Honda Electronic Steering Damper (HESD) dengan tiga peringkat pelarasan.

Suspensi yang digunakan adalah daripada Ohlins yang terdiri daripada fork NPX 43 mm di depan dan penyerap hentak tunggal TTX36 di belakang. Sistem brek pula dibekalkan oleh Brembo.

Bukan itu sahaja, model ini juga mempunyai winglet untuk meningkatkan downforce dan menambah baik kestabilan ketika membrek, skrin TFT lima inci dengan animasi ‘Ring of Fire’, ukiran laser nombor siri produksi pada bar hendal, serta logo ulang tahun pada tangki, kunci dan ekzos Akrapovic.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved