fbpx

Hino serah bas elektrik Poncho pertama untuk MARA

hino poncho mara 04

MAJLIS Amanah Rakyat (MARA) baru-baru ini telah menerima dua unit bas elektrik pertama mereka iaitu Hino Poncho. Bas-bas ini akan menjalani ujian di laluan sekitar Pulau Langkawi selama dua tahun, selari dengan Sustainable Development Goals (SDG) dalam pengangkutan di Malaysia.

Pengerusi MARA, Dato’ Dr. Asyraf Wajdi bin Dato’ Dusuki, berkata projek perintis ini bukan sahaja menggalakkan pengangkutan lestari tetapi juga mengurangkan pelepasan karbon di pulau peranginan itu.

Inisiatif ini juga merupakan komitmen berterusan antara kedua belah pihak selepas perjanjian persefahaman (MoU) ditandatangani pada Mac lepas.

Bas Hino Poncho dijadualkan beroperasi pada September tahun ini bagi melihat kesesuaiannya dengan cuaca dan persekitaran jalan raya Malaysia.

Bas ini mampu memuatkan 11 tempat duduk sehingga 32 penumpang, dan dengan saiznya yang kecil dan rendah, membuatkannya mesra pengguna kerana lebih mudah untuk naik dan turun darinya.

Pada hari yang sama, MARA juga menganjurkan MARA Brew’ 23 Program untuk memperkenalkan dan mempromosi pengusaha kopi dalam industri makanan.

Sebanyak 10 vendor kopi menyertai program yang dijalankan selama empat hari itu bermula 22 hingga 25 Jun 2023.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved