fbpx

Ops Khas Motosikal Berkuasa Tinggi di seluruh negara – PDRM, JPJ dan AADK

suzuki gsx-r1000r tunggang uji 17

POLIS Diraja Malaysia (PDRM) akan melaksanakan operasi khas ke atas motosikal berkuasa tinggi di seluruh negara setelah mengambil maklum mengenai penunggang motosikal berkuasa tinggi yang sering menunggang pada kelajuan tinggi.

Timbalan Pengarah Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) Bukit Aman, Deputi Komisioner Mohd Nasri Omar berkata selain menunggang pada kelajuan tinggi, pelbagai kesalahan lalu lintas lain turut dikesan.

“Sebagai langkah pencegahan, JSPT akan mengadakan Op Khas Motosikal Berkuasa Tinggi di seluruh negara yang mana tumpuan akan diberikan kepada penunggang yang melakukan kesalahan lalu lintas.

Umum mengetahui motosikal menjadi penyumbang tertinggi kemalangan jalan raya iaitu lebih 55 peratus berbanding kenderaan lain,” katanya kepada Sinar Harian.

Tambah Mohd Nasri lagi, JSPT akan sentiasa memberi penekanan terhadap penunggang motosikal terutamanya melibatkan motosikal berkuasa tinggi dengan mengadakan Op Khas ini.

Gambar oleh: MalayMail

Mereka yang terlibat dengan kesalahan menunggang secara melulu dan berbahaya boleh dituduh di bawah Seksyen 42(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987 dan jika sabit salah boleh dihukum penjara selama tempoh tidak melebihi lima tahun dan denda tidak kurang RM5,000 dan tidak lebih RM15,000.

JSPT menasihatkan semua pemilik motosikal berkuasa tinggi supaya sentiasa berhemah di jalan raya, mematuhi undang-undang dan tidak terlibat dalam aktiviti samseng jalanan.

“Tindakan lain juga boleh diambil mengikut Akta Pengangkutan Jalan 1987 atau Kaedah-Kaedah Lalu Lintas Jalan 1959,” ujarnya.

Pelaksanaan Ops Khas ini juga diadakan dengan kerjasama agensi penguatkuasaan lain seperti Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dan Agensi Antidadah Kebangsaan (AADK).

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved