fbpx

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance dilancarkan – RM2.09 juta

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance 01

MERCEDES-Benz Malaysia (MBM) baru-baru ini melancarkan kereta produksi Mercedes-AMG paling berkuasa pernah dihasilkan setakat ini iaitu GT 63 S E Performance.

Ia juga merupakan model paling mahal dalam barisan MBM, dengan harga jualan (OTR dengan insurans) bermula dari RM2,088,888.

Apa yang menjadikan ia begitu mahal? Pertama sekali, GT 63 S E Performance menggunakan trenkuasa hibrid plug-in E Performance yang dihasilkan menggunakan teknologi Formula 1.

Trenkuasa itu terdiri daripada enjin 4.0-liter biturbo V8 yang digandingkan dengan motor elektrik. Secara sendirinya, enjin itu menghasilkan 639 hp dan 900 Nm, manakala motor elektrik tersebut menjana 201 hp (150 kW) dan 320 Nm.

Apabila digabungkan, enjin dan motor elektrik berkenaan menghamburkan kuasa keseluruhan berjumlah 843 hp dan lebih dari 1,400 Nm.

Dengan transmisi MCT sembilan kelajuan dan sistem pacuan semua roda 4Matic+, jentera ini mampu melakukan pecutan 0-100 km/j dalam 2.9 saat sebelum mencapai kelajuan maksimum 316 km/j.

Tugas pengendalian pula diserahkan kepada sistem suspensi AMG Ride Control+ yang berfungsi untuk melaraskan daya redaman pada setiap tayar mengikut situasi dalam beberapa milisaat.

Ini dibantu dengan AMG Dynamic Select yang membolehkan pemandu memilih mod pemanduan dari Comfort hingga Sport+, serta sistem kawalan AMG Dynamics untuk talaan sistem pacuan, limited-slip differential elektronik dan pelbagai lagi.

Untuk sistem brek pula, GT 63 S E Performance menggunakan cakera seramik yang dikatakan lebih ringan, lebih stabil dan mempunyai sela masa servis yang lebih panjang.

Untuk pasaran Malaysia, model ini didatangkan standard dengan rim AMG berukuran 21 inci, AMG Aerodynamics Package, AMG Exterior Carbon Package serta AMG Night Package.

Terdapat beberapa warna eksklusif untuk dipilih termasuk Manufaktur Kalahari Gold dan AMG Green Hell Magno, serta set pelekat untuk skirt sisi. Upholsteri kulit Nappa pada bahagian dalaman juga boleh didapati dalam pelbagai warna mengikut citarasa pelanggan.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved