fbpx

Proton X50 R3 Concept buat kemunculan mengejut

Proton X50 R3 Concept 01

MALAYSIA Autoshow 2023 yang membuka tirainya hari ini untuk pengamal media menyaksikan kemunculan sebuah model yang langsung tidak disangka-sangka iaitu Proton X50 R3 Concept.

Adakah ia sekadar model konsep yang dihasilkan untuk Malaysia Autoshow semata-mata?

Tidak. Menurut Proton, X50 R3 Concept ini dibangunkan sebagai tanda meraikan ulang tahun divisyen R3 yang ke-20 dan ia akan ditawarkan kepada pembeli yang berminat.

Walau bagaimanapun, pengeluaran model ini akan dihadkan kepada 200 unit sahaja bagi mengekalkan keeksklusifannya.

Harga rasmi masih belum diumumkan namun tempahan sudah pun dibuka. Pelancaran pula dijangka berlaku suku ketiga tahun ini.

Jadi, apa yang menarik?

Pertama sekali, harus diingat bahawa X50 R3 Concept menggunakan varian Flagship sebagai asas dan ia mendapat sentuhan dari segi aspek kosmetik sahaja.

Ia dilengkapi dengan aerokit R3 (depan, sisi, belakang dan spoiler bumbung) dan perincian berwarna kuning di sekeliling badan.

Walaupun suspensi tidak ditala, rim R3 ‘flow formed’ berukuran 18 inci yang dipakai ini lebih ringan dan kukuh berbanding rim standard. Menurut R3, penggunaan rim ini mengurangkan berat keseluruhan kenderaan sebanyak 10 kg.

Ruang dalaman tidak didedahkan namun menurut apa yang diberitahu, terdapat plat nombor siri pengeluaran, logo R3 pada perehat kepala dan karpet R3 dengan rekaan 3D.

Dari segi prestasi, penulis dimaklumkan bahawa X50 R3 Concept menggunakan enjin 1.5 TGDi yang sama dengan varian Flagship. Ini bermakna ia mempunyai 177 PS dan 255 Nm, serta transmisi klac berkembar tujuh kelajuan.

Berminat? Segeralah ke ruang pameran Proton di Malaysia Autoshow 2023 di MAEPS, Serdang dari 4 hingga 7 Mei 2023.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved