fbpx

Elak ‘jem’ balik Raya dengan ikut cadangan waktu oleh PLUS

cadangan plus balik raya thumb

PLUS Malaysia Berhad (PLUS) mengeluarkan jadual Cadangan Waktu Perjalanan (TTA) untuk perjalanan balik kampung dan kembali ke Lembah Klang sempena cuti perayaan Aidilfitri di Lebuhraya Utara-Selatan pada 19 April hingga 1 Mei 2023.

Berikut adalah cadangan waktu perjalanan yang dibahagikan mengikut destinasi;

Perjalanan balik ke kampung, menuju:

A) Perlis, Kedah, Pulau Pinang, Perak (Kuala Kangsar-Bukit Merah, Johor – sebelum 9 pagi

B) Perak (Tanjung Malim-Ipoh), Negeri Sembilan, Melaka – antara 12 tengahari hingga 3 petang

Perjalanan pulang ke Lembah Klang, dari:

Perlis, Kedah, Pulau Pinang, Perak, Negeri Sembilan, Melaka, dan Johor – sebelum 9 pagi

Menurut Ketua Pegawai Operasi PLUS, Datuk Zakaria Ahmad Zabidi, “Saranan tersebut diberikan berikutan jangkaan sebanyak dua juta kenderaan sehari bakal menggunakan Lebuhraya PLUS pada hari-hari puncak pada musim perayaan yang akan datang.

“Oleh itu, sila jangkakan kesesakan yang mungkin memanjangkan tempoh perjalanan anda.”

TTA merupakan salah satu daripada strategi pengagihan trafik yang digunakan oleh PLUS pada musim perayaan bagi membantu orang ramai merancang perjalanan seterusnya menikmati perjalanan yang lebih selamat dan selesa.

“Namun begitu, kelancaran perjalanan trafik turut bergantung kepada kejadian-kejadian luar jangka seperti kemalangan dan sebagainya yang boleh mengganggu perjalanan di lebuh raya.

“Oleh itu, kami menggesa orang ramai supaya menyusun jadual perjalanan mereka berdasarkan TTA yang dikeluarkan bukan sahaja bagi perjalanan untuk keluar dari Lembah Klang sebelum cuti perayaan Aidilfitri, tetapi juga bagi perjalanan kembali ke Lembah Klang selepas bercuti,” tambah Datuk Zakaria.

Di samping jadual TTA, pengguna lebuh raya juga disaran untuk menggunakan Aplikasi PLUS, Waze atau Google Map untuk mendapatkan pelan perjalanan yang lebih baik dan maklumat trafik terkini di lebuh raya.

Sepanjang musim perayaan Aidilfitri ini, semua kemudahan awam seperti surau, tandas dan stesen minyak di kawasan rehat dan rawat (R&R) dan hentian sebelah dibuka 24 jam setiap hari untuk kemudahan dan keselesaan pengguna lebuh raya.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved