fbpx

JPJ akan bantu pengeluar untuk pemanggilan semula kenderaan di Malaysia

jpj recall thumb

Pengeluar-pengeluar kenderaan di Malaysia akan membuat pemanggilan semula produk (product recall) apabila mereka mendapati terdapat isu atau kecacatan pada kenderaan yang akan menjejaskan keselamatannya.

Di Malaysia, para pemilik akan diberitahu secara peribadi selain notis dikeluarkan melalui media atau pengumuman oleh pihak pengeluar sendiri.

Bagi memastikan product recall mencapai sasaran yang telah ditetapkan, pihak JPJ berbesar hati untuk membantu menjayakan aktiviti ini melalui hebahan di laman sosial dan juga portal rasmi JPJ.

Hebahan ini bertujuan bagi menarik perhatian umum terutamanya kepada pemilik-pemilik kenderaan yang terlibat agar segera menghubungi wakil pengedar yang sah.

Menurut Seksyen 66 (1)(pp) Akta Pengangkutan Jalan 1987, product recall yang dilaksanakan oleh pihak pengeluar kenderaan perlu di maklumkan secara bertulis kepada pihak Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) sebagai pihak berkuasa.

Menurut kenyataan yang dikeluarkan semalam, pihak JPJ akan merekodkan dan memantau perkembangan setiap aktiviti tersebut sehingga kesemua unit bagi model kenderaan yang terlibat dalam aktiviti product recall selesai diperbaiki.

“Sebarang aktiviti product recall di pihak prinsipal pengeluar kenderaan yang berpusat di luar negara yang juga melibatkan model kenderaan yang berada di Malaysia juga perlu dimaklumkan kepada JPJ melalui wakil pengeluar/pengedar kenderaan tersebut yang berpusat di Malaysia.

“Ini bagi memastikan model kenderaan tersebut melalui aktiviti yang sama (Product Recall) di dalam Negara,” tambah kenyataan itu.

Pemilik kenderaan terlibat yang telah mendapat notifikasi tersebut pula hendaklah memberikan kerjasama sepenuhnya dengan menghantar kenderaan mereka ke pusat-pusat servis bertauliah yang telah dilantik bagi mendapatkan khidmat dan alat ganti secara percuma.

Menurut JPJ, tindakan untuk mengabaikan notifikasi tersebut akan meningkatkan risiko keselamatan kerana komponen kenderaan yang sepatutnya diganti itu berkemungkinan tidak dapat berfungsi dengan baik, malah mungkin akan menyebabkan kerosakan kepada komponen lain pula.

Ini seterusnya boleh meningkatkan risiko seperti kenderaan hilang kawalan, kemalangan dan sebagainya.

Kempen product recall ini masih lagi berterusan dengan pihak pengeluar kenderaan masih aktif menghubungi pemilik kenderaan yang terlibat bagi tujuan penukaran alat ganti kenderaan secara percuma.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved