fbpx

Proton X90 dipertonton buat julung kali, produksi kini bermula di Tg Malim

Proton X90 pratonton

BUKANLAH suatu rahsia bahawa Proton akan mengembangkan rangkaian modelnya tahun ini dengan model SUV yang ketiga selepas X70 dan X50.

Model berkenaan, yang dijangka dinamakan sebagai Proton X90, telah pun dipertontonkan kepada pihak media sejurus selepas majlis pelancaran rangkaian stamping baharu di kilang Proton di Tanjung Malim.

Spesifikasi rasmi masih belum didedahkan namun menurut Proton, X90 bakal menjadi model pertamanya yang menawarkan teknologi hibrid.

Seperti yang dilaporkan sebelum ini, SUV tiga tempat itu berkemungkinan menggunakan gabungan enjin 1.5-liter turbo dan teknologi BSG (belt starter generator) yang dibangunkan oleh Geely.

BSG berfungsi memberi bantuan kuasa sementara semasa pecutan untuk merendahkan penggunaan bahan api, selain mengembalikan kuasa semasa coasting (meluncur).

Gabungan tersebut dikatakan mampu menghasilkan output berjumlah 190 PS dan 300 Nm. Untuk transmisi, ia dijangka menggunakan kotak gear dwi-klac 7 kelajuan seperti yang terdapat pada X50 dan X70 MC2.

Dari segi reka bentuk, gambar rasmi tunggal yang disiarkan menunjukkan bahawa model itu mempunyai reka bentuk gril yang berbeza daripada X50 dan X70. Sekilas pandang, ia tidak ubah seperti gril Mercedes-Benz dengan pin berlian yang mengelilingi logo jenama.

Selain itu, unit yang dipertontonkan itu juga dilihat menggayakan warna biru gelap baharu (berkemungkinan warna Deep Marine Blue).

Timbalan Ketua Eksekutif Pegawai, Proton, Roslan Abdullah berkata pihaknya akan mengadakan pratonton media dan sesi suai kenal pelanggan sebelum melancarkan SUV baharu itu ke pasaran.

“Ini merupakan langkah penting dalam perjalanan NEV (Kenderaan Tenaga Baharu) kami yang akan secara beransur memberi penekanan pada teknologi hibrid sebelum kami melancarkan Proton EV yang pertama,” tambah beliau.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved