fbpx

Perodua tingkatkan jumlah pengeluaran untuk penuhi permintaan, waktu menunggu hingga 8 bulan

perodua axia 2023 preview 46

EKOSISTEM automotif terus kukuh dengan jumlah pengeluaran dan jualan terkini kekal berkembang pada kadar dua angka

Perodua, pembekal dan pengedarnya terus mengorak langkah ke hadapan apabila pengeluaran terkini (YTD) bagi pengeluar kereta nasional itu meningkat 32.95 peratus kepada 51,134 unit daripada 38,460 kenderaan.

Sementara itu jualannya turut meningkat 33 peratus kepada 46,385 kenderaan daripada 34,865 unit untuk dua bulan pertama tahun ini.

Pencapaian tersebut disumbangkan oleh peningkatan kecekapan dalam aspek pengeluaran, kemudahan pembiayaan kepada para pengedar Perodua yang lebih baik serta komunikasi yang menyeluruh di dalam ekosistem dan juga para pelanggan Perodua.

“Walaupun masih terdapat banyak lagi cabaran di dalam isu bekalan cip semikonduktor, peningkatan kos dan sebagainya, tetapi kami berjaya mencatatkan pertumbuhan dua angka di dalam pengeluaran dan jualan kami dan untuk itu kami berterima kasih kepada rakan-rakan niaga kami atas komitmen mereka,” Perodua Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Dato’ Sri Zainal Abidin Ahmad berkata.

Beliau berkata setakat ini, permintaan untuk kenderaan Perodua masih kekal kukuh dan Perodua sedang mempertingkatkan lagi jumlah pengeluarannya untuk memenuhi permintaan tersebut.

“Hasilnya, purata tempoh menunggu setakat 28 Februari kini adalah di antara 2.5 hingga lapan bulan. Semestinya, tempoh masa ini adalah tertakluk kepada model, varian dan warna,” kata Dato’ Sri Zainal.

“Oleh yang demikian, kami memohon maaf kepada para pelanggan kami dan berterima kasih di atas kesabaran mereka. Kami akan cuba menambahbaik lagi pengeluaran dan pendaftaran kami pada bulan-bulan yang akan datang,” kata beliau.

Dato’ Sri Zainal berkata unjuran industri automotif dan Perodua diramalkan positif memandangkan keadaan ekonomi semasa adalah kekal stabil.

“Tumpuan semasa kini adalah kestabilan tenaga kerja, terutama sekali buat para pembekal automotif untuk memastikan pengeluaran dapat dipertingkatkan lagi. Kami juga berharap penggubal dasar dapat terus berkomunikasi dengan ekosistem berhubung sebarang perubahan polisi masa hadapan yang mungkin memberi kesan kepada industri,” katanya.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved