fbpx

Tesla bakal hadir ke Malaysia lengkap dengan wakil jualan dan jaringan pengecasan

tesla malaysia 01

BERITA baik buat peminat Tesla yang telah lama menunggu, kini jenama elektrik (EV) terkemuka itu akan tiba secara rasmi ke Malaysia! Selepas pelancaran di Singapura dan Thailand dalam tempoh dua tahun kebelakangan ini, nampaknya Tesla akan membuka wakil jualan dan servisnya di negara ini.

Menurut Soya Cincau yang memetik sumber dari Paultan, Tesla Services Sdn Bhd telah ditubuhkan berserta jabatan perakaunan, pembiayaan dan sokongan IT. Dan nama syarikat itu baru-baru ini telah ditukar kepada Tesla Sdn Bhd.

Apa yang menarik, bentuk perniagaan yang tertulis dalam Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) ialah “Wholesale and retail of new motor vehicles” atau pemborongan dan jualan kenderaan baharu.

Dua lagi bentuk perniagaan adalah ‘perkhidmatan lain berkaitan pengangkutan darat NEC’ serta ‘penyelenggaraan dan baik pulih kenderaan bermotor’.

Dokumen SSM itu juga menunjukkan pemegang saham utama ialah Tesla International BV dengan 3,598,308 saham, dan syarikat itu berpangkalan di Amsterdam, Belanda. Pada masa ini, empat nama disenaraikan sebagai pengarah, iaitu dua orang warga Amerika Syarikat (AS) dan dua lagi warga Malaysia.

Berikutan pengenalan dan lanjutan insentif cukai untuk EV di Malaysia, kini semakin banyak jenama mula bertapak di pasaran kita. Ini termasuklah Volvo yang mahu menjadikan Malaysia sebagai hab EV, mereka juga memasang XC40 dan C40 EV secara CKD di Shah Alam.

Pada masa yang sama, semakin banyak jaringan pengecasan EV telah diperkenalkan, selari dengan permintaan kenderaan itu yang semakin meningkat.

Jika Tesla membuka wakil jualannya di sini berserta jaringan supercharger yang meluas, anda akan mampu memandu dengan mudah dari Singapura ke Thailand, tanpa perlu terlalu risau mengenai jarak pemanduan (range anxiety).

Paling penting, anda yang memiliki Tesla juga tidak perlu risau mengenai servis kerana ia akan hadir dengan jaminan dan sokongan rasmi.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved