fbpx

CamperV Malaysia tawar kenderaan RV mesra muslim

camperv malaysia 05

INDUSTRI kenderaan rekreasi (RV) boleh dikatakan masih baharu di negara ini, dan ia mungkin menjadi pendorong kepada Shamsul Rosli untuk menubuhkan CamperV Malaysia.

Ia bermula kira-kira empat tahun lepas apabila beliau hanya sekadar mencuba untuk membaik pulih RV sebelum mengembangkannya dengan menubuhkan sebuah kilang bagi memenuhi permintaan industri itu yang kini semakin mendapat tempat.

Kilang CamperV yang terletak di Seremban, Negeri Sembilan itu menyediakan khidmat profesional dan kepakaran bagi membaik pulih, mereka cipta, dan mengubah suai pelbagai jenis RV seperti karavan, campervan dan motorhome yang diimport dari luar negara.

Lebih membanggakan, usahanya sejak beberapa tahun telah membolehkan kenderaan pacuan empat roda atau trak pikap diubah menjadi campertruck. Menurut laporan Bernama, kilang CamperV merupakan antara yang terawal di negara ini dengan kemampuan itu.

Shamsul yang juga bekas jurutera marin baru-baru ini berkongsi bahawa sebelum membuka kilang, beliau telah ke United Kingdom (UK) semata-mata untuk membeli dan mempelajari selok-belok memiliki sebuah karavan.

“Di UK, saya beli sebuah van Mercedes-Benz Sprinter WB kosong untuk diubah suai dijadikan karavan. Pada masa sama, saya juga melawat beberapa kilang bagi mempelajari kaedah pembuatan karavan dengan pakar di sana,” katanya.

Menurut Shamsul, selepas membawa pulang van itu ke Malaysia, ada perkara yang beliau kurang berpuas hati kerana dalam kabinnya tiada ruang solat walaupun sudah dilengkapi katil, dapur dan tandas.

“Jadi, bermulalah idea untuk ‘DIY’ karavan saya. Secara tak sengaja, inovasi saya yang lebih mesra muslim itu mendapat perhatian khsusunya peminat RV tempatan, apatah lagi Ketika itu memang sukar dan tiada individu yang mahir membaik pulih kenderaan jenis ini,” kata Shamsul.

Setakat ini, lebih 80 RV pelbagai jenis telah berjaya dibaik pulih dan diubah suai mengikut cita rasa serta kehendak pemilik kenderaan tersebut.

Mengulas lanjut, Shamsul berkata kebanyakan peralatan RV seperti tandas, penyaman udara atas bumbung serta peralatan elektrik seperti ketuhar, peti ais dan seterika menggunakan kuasa elektrik 12 volt dan diimport dari luar negara.

Sumber gambar: Facebook CamperV Malaysia

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved