Volvo Car Malaysia akan eksport EV ke Vietnam dan Filipina mulai tahun ini

VOLVO Car Malaysia (VCM) mengumumkan bahawa ia akan memulakan eksport kenderaan elektrik (EV) yang di pasang di Shah Alam ke Vietnam dan Filipina tahun ini. Syarikat itu telah pun menghantar EV ke Indonesia bermula tahun lalu.

Perjalanan elektrifikasi VCM bermula dengan pelancaran EV pertamanya di Malaysia iaitu Volvo XC40 Recharge Pure Electric pada mac 2022. Model itu mendapat sambutan yang menggalakkan daripada pelanggan, dengan pesanan melebihi 400 unit dalam tempoh sebulan selepas ia dilancarkan.

Pada Disember 2022, VCM memperkenalkan pula EV pemasangan tempatannya yang kedua iaitu C40 Recharge Pure Electric. Lebih 100 unit telah dipesan secara dalam talian dalam tempoh 10 hari selepas tarikh pelancarannya.

Dengan pelancaran dua model ini, syarikat itu berada di landasan yang betul untuk mencapai sasarannya di mana 75 peratus daripada jumlah jualan keseluruhannya datang daripada barisan Recharge Pure Electric menjelang 2025, dan untuk menjadi syarikat EV penuh menjelang 2030.

Selain melancarkan model-model EV menarik yang dipasang secara tempatan, VCM turut memperkenalkan platform jualan dalam talian sebagai sebahagian daripada inisiatifnya untuk menjadikan Malaysia sebagai hab EV.

VCM merupakan pengeluar aputomotif pertama di negara ini yang menawarkan barisan penuh PHEV pemasangan tempatan dan juga yang pertama yang mempunyai kilang pemasangan tempatan yang menghasilkan kenderaan EV.

Pengarah Urusan VCM, Charles Frump berkata, “Cita-cita Volvo Car Malaysia ke arah elektrik sepenuhnya di Malaysia kini semakin menjadi realiti. Kilang pemasangan kami memainkan peranan penting dalam cita-cita elektrifikasi kami kerana kami akan membawa kenderaan elektrik ke dua lagi negara ASEAN – Vietnam dan Filipina.”

“Pengeksportan kenderaan elektrik kami yang dipasang secara tempatan adalah salah satu daripada usaha kami untuk mendorong Malaysia menjadi hab bagi kenderaan elektrik di rantau ASEAN,” katanya.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *