fbpx

Lima unit Toyota Mirai diserah kepada SEDC Sarawak, sedan RWD berkuasa hidrogen

toyota mirai sarawak

UMW Toyota Motor telah menyerahkan empat unit Toyota Mirai kepada SEDC Energy. Serentak dengan itu juga, satu unit kenderaan sel bahan api hidrogen (FCEV) itu diserahkan kepada Premier Sarawak, Yang Amat Berhormat Datuk Patinggi Tan Sri (Dr) Abang Haji Abdul Rahman Zohari Bin Tun Datuk Abang Haji Openg.

Ini menandakan satu langkah dalam insiatif Mobility For All dan Happiness For All oleh Toyota, ke arah sifar karbon menjelang 2050 berserta Green Mobility dan Green Energy Initiatives oleh kerajaan Sarawak.

Gambar oleh: Facebook SEDC Sarawak

Toyota Mirai itu merupakan model generasi kedua yang mula diperkenalkan di Jepun pada Disember 2020. Sedan pacuan roda-belakang (RWD) itu dibina pada pelantar TNGA (Toyota New Global Architecture) dengan konfigurasi longitudinal (GA-L).

Hidrogen disimpan di dalam tiga tangki kereta, pertambahan berbanding dua tangki pada model sebelumnya. Ini memberikan jarak pemanduan sehingga 850km.

“Untuk menyambung kemaraan kenderaan elektrik, Toyota telah melabur dalam R&D bagi mengkomersialkan kenderaan sel bahan api hidrogen. Dengan penyerahan Mirai kepada SDEC Energy, kedua-dua pihak dijangka mendapat peluang mengkaji potensi teknologi ke arah membangunkan ekonomi karbon rendah,” kata Ravindran K., Presiden UMW Toyota Motor.

Tahun lepas, Petroleum Sarawak (Petros) melancarkan stesen pelbagai bahan api yang pertamanya pada April.

Ia menawarkan stesen pengisian hidrogen selain dari bahan api biasa seperti petrol dan diesel selain pengecaj EV dengan kapasiti 22kW dan 60kW.

Lihatkan Ulasan (1)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved