fbpx

Laluan LRT Kelana Jaya ditutup hingga 15 November, RapidKL sediakan bas perantara percuma

LRT LALUAN KELANA JAYA BEROPERASI SEPERTI BIASA

RapidKL, pengurus perkhidmatan pengangkutan awam di Lembah Klang pagi ini mengumumkan bahawa mereka terpaksa menutup operasi 16 stesen LRT laluan Kelana Jaya. Ia akibat masalah yang timbul sejak hari Sabtu, 5 November lepas dan tidak dapat diselesaikan lagi.

RapidKL menetapkan tarikh penutupan selama seminggu, bermula hari ini 9 November sehingga hari Selasa, 15 November 2022. 16 stesen yang terlibat dalam penutupan operasi ini adalah:

Ampang Park
KLCC
Kampung Baru
Dang Wangi
Masjid Jamek
Pasar Seni
KL Sentral
Abdullah Hukum
Bangsar
Kerinchi
Universiti
Taman Jaya
Asia Jaya
Taman Paramount
Taman Bahagia
Kelana Jaya

Selain ini, LRT masih boleh beroperasi iaitu dari stesen Putra Heights (KJ37) sehingga stesen Lembah Subang (KJ25). Serta dari Stesen Damai (KJ8) sehingga stesen Gombak (KJ1). Bagaimanapun, masa perkhidmatan untuk stesen yang masih beroperasi ditamatkan lebih awal, iaitu dari 6 pagi sehingga 11 malam.

Untuk membantu warga kota bergerak, RapidKL akan menyediakan bas perantara percuma melalui 5 laluan iaitu:

Stesen Ara Damansara (KJ26) ke Stesen Pasar Seni (KJ14)
Stesen Ara Damansara (KJ26) ke Stesen Kelana Jaya (KJ24)
Stesen Kelana Jaya (KJ24) ke Stesen Pasar Seni (KJ14)
Stesen Pasar Seni (KJ14) ke Stesen Masjid Jamek (KJ13)
Stesen Masjid Jamek (KJ13) ke Stesen Damai (KJ8)

Buat sementara ini, pengguna dinasihatkan untuk mencari alternatif untuk bergerak di bandar. Anda boleh menyemak laluan bas kendalian RapidKL di sini, untuk merancang perjalanan.

Dalam kenyataan RapidKL semalam, masalah di LRT laluan Kelana Jaya ini berpunca daripada sistem Kawalan Tren Automatik (ATC) yang tidak stabil, pertama kali berlaku pada hari Sabtu lepas. Pada waktu itu, tren terpaksa dipandu secara manual di antara Stesen KLCC dan Stesen Ampang Park serta tren berhenti lebih lama di platform.

Masalah ini telah diselesaikan pada awal pagi Ahad, 6 November tetapi ia kembali terjadi pada hari Isnin, 7 November 2022. RapidKL telah mendapatkan bantuan pihak Thales Group di Kanada selaku pengilang peralatan asal (OEM) untuk menjalankan siasatan bagi mengenalpasti punca sebenar gangguan tersebut.

Lihatkan Ulasan (1)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved