fbpx

Persiaran Mokhtar Dahari sesak teruk selepas pembukaan DASH, lorong akan ditambah dalam dua fasa

lebuh raya dash mokhtar dahari kosmo

LALUAN Persiaran Mokhtar Dahari yang menghubungkan Puncak Alam dengan kawasan Kampung Melayu Subang mengalami kesesakan teruk selepas pembukaan Lebuh Raya DASH (Damansara-Shah Alam Elevated Expressway).

Kesesakan ini terjadi kebiasaannya pada waktu petang apabila penduduk setempat pulang dari tempat kerja berikutan aliran tinggi trafik dari beberapa lebuh raya di luar perlu susur masuk ke Persiaran Mokhtar Dahari yang hanya mempunyai satu lorong untuk kedua-dua arah.

Justeru, Jabatan Kerja Raya (JKR) akan menambah tiga lorong baharu kenderaan bagi mengatasi kesesakan teruk laluan itu sejak dua minggu lalu.

Dua fasa pelebaran jalan sedia ada itu dijangka melibatkan kos keseluruhan berjumlah RM35 juta.

Pengerusi Jawatankuasa Infrastruktur, Kemudahan Awam, Pemodenan Pertanian dan Industri Asas Tani negeri, Ir. Izham Hashim berkata, JKR akan membuat laporan teknikal secara terperinci mengenai projek penambahan lorong tersebut.

Kata beliau, kos peruntukan projek itu bakal diajukan pihaknya kepada kerajaan negeri dalam tempoh terdekat.

“Fasa pertama yang perlu disegerakan meliputi tambahan satu lorong di laluan menghala ke Puncak Alam.

Kita menjangkakan projek pertama akan dilaksanakan awal tahun depan sebelum diteruskan dengan fasa kedua,” katanya ketika ditemui selepas meninjau lokasi itu, petang semalam.

Utusan Malaysia kelmarin melaporkan lebih 100,000 pengguna laluan Persiaran Mokhtar Dahari memohon pihak berwajib melebarkan jalan sedia ada yang sesak teruk pada waktu puncak.

Keadaan itu menyebabkan penduduk terutama di Alam Budiman, Kampung Meru dan Puncak Alam terpaksa menempuh kesesakan hampir sejam berbanding hanya lima minit sebelum ini.

Tambah Izham, laluan itu merupakan jalan rizab kerajaan dan boleh memuatkan enam lorong secara keseluruhannya.

“Laluan berbukit selepas kampus Universiti Teknologi Mara (UiTM) Puncak Perdana ketika ini hanya mempunyai tiga lorong bagi kedua-dua arah.

“Bagi jangka masa pendek, satu lorong sejauh 800 meter akan dibina terlebih dulu sebelum disambung dengan dua lorong lain,” jelasnya.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved