fbpx

Cabaran 1600km Modenas terima pengiktirafan Malaysia Book of Records

Modenas Konvoi 1600km Malaysia Book of Records 12

MODENAS bersama dengan kelab pemilik Modenas Dominar D400, DC Projek mengukir sejarah apabila menerima pengiktirafan Malaysia Book of Records (MBOR) bagi ‘Jarak Paling Jauh Dilalui Konvoi Motosikal Dalam Tempoh 24 Jam’.

Konvoi yang diketuai oleh Presiden DC Projek, Muhammad Adib bin Rapia’e itu terdiri daripada 25 pemilik Dominar D400 dan tujuh pemilik Pulsar NS200.

Mereka memulakan perjalanan pada 1hb Oktober 2022 jam 9.40 pagi dan tamat pada 2 Oktober jam 9.15 pagi dengan jumlah tunggangan sejauh 1,642 km yang dilengkapkan dalam masa 23 jam 25 minit.

Acara pelepasan berlangsung di Glenmarie, Shah Alam dan dirasmikan oleh Ketua Pegawai Eksekutif Modenas, Roslan Roskan.

Konvoi menghala ke kilang Modenas di Gurun, Kedah, sebagai laluan pertama,  Dengan jarak perjalanan sejauh sebelum meneruskan perjalanan menuju sempadan Malaysia-Thailand di Bukit Kayu Hitam, Kedah di mana mereka disambut dengan cuaca yang kurang baik.

Dari Kedah, konvoi meneruskan perjalanan sejauh 491 km ke Selatan menuju ke Sungai Besi, Kuala Lumpur dan terus ke Johor Bahru, Johor dan kembali semula ke Glenmarie, Shah Alam.

Dalam keadaan gelap gelita, dengan hanya berbekalkan minuman serta makanan ringan sebagai pengalas perut, konvoi meneruskan perjalanan dan hanya berhenti sebentar untuk rehat, mengisi petrol dan mengambil gambar resit petrol yang diisi bagi mematuhi syarat yang ditetapkan MBOR.

“Dengan keadaan hujan sepenjang perjalanan dari Kedah ke Johor, dengan kelajuan 110km/j, ada kalanya kami berhadapan dengan situasi “hydroplaning” ketika menunggang. Dan apa yang kami boleh katakan, kami amat bersyukur dengan kestabilan dan prestasi Modenas Dominar D400 dan Modenas Pulsar NS200”, kata Muhammad Adib.

“Tahniah kepada kesemua 32 peserta dalam menyempurnakan cabaran ini. Walaupun, saya tahu sebenarnya kumpulan itu tidak mempunyai banyak masa untuk melalui setiap negeri, namun saya amat berharap mereka telah memperolehi kepuasan daripada pencapaian program ini”, kata Roslan Roskan.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved