fbpx

PRO-NET, Gentari jalin kerjasama – 20 pengecas DC akan dibina pada 2023

PRONET exchanged MoU with Gentari at IGEM 2022

PROTON New Energy Technology (PRO-NET), anak syarikat Proton yang mengendalikan kenderaan tenaga baharu bertukar dokumen perjajnjian dengan Gentari Sdn. Bhd., anak syarikat Petronas, di International Greentech & Eco Products Exhibition & Conference Malaysia (IGEM).

Susulan perjanjian pengedaran am yang ditandatangani dengan smart pada bulan Ogos dan pembentukan PRO-NET pada bulan September, pertukaran dokumen dengan Gentari adalah langkah seterusnya yang diambil oleh Proton bagi usaha memasuki dan menyumbang kepada ekosistem dalam ruang EV dan NEV negara.

Pelan awal adalah untuk membina 20 pengecas DC pada tahun 2023 di mana PRO-NET akan bertanggungjawab untuk menyediakan lokasi pengecasan dan kemudahan kuasa. Gentari pula akan bertanggungjawab dalam menyediakan infrastruktur pengecasan dan penyelesaian pengendali.

Selain daripada pembangunan infrastruktur pengecasan, Proton bekerjasama dengan smart, melalui anak syarikatnya, untuk memastikan tawaran EV mereka sepadan dengan profil penggunaan pembeli EV di Malaysia.

Pengeluar kereta nasional itu juga melabur dalam mengembangkan pengetahuannya dalam bidang NEV dengan menghantar 16 jurutera ke China selama enam bulan untuk dilatih dalam semua aspek bidang tersebut.

Roslan Abdullah, Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif, Proton berkata pertukaran dokumen itu merupakan sebahagian daripada langkah Proton ke pasaran NEV. Ia juga membuka peluang untuk bekerjsama dengan Petronas untuk menyumbang kepada pembinaan infrastruktur pengecasan di Malaysia.

“Ini adalah langkah penting dalam menyokong usaha kerajaan untuk menggerakkan Malaysia ke arah ekonomi berasaskan pengetahuan dan menjadi pusat serantau bagi NEV,” kata beliau.

“Menangani keperluan pelanggan EV dan NEV di Malaysia memerlukan penyertaan banyak pihak dan kerjasama antara pemain industri automotif. Ini adalah benar terutamanya berkaitan dengan infrastruktur pengecasan yang memenuhi keperluan pengguna di seluruh negara dan PRO-NET akan menawarkan penyelesaian pengecasan yang komprehensif kepada pelanggan.

“Kami juga menjangka pelanggan NEV mempunyai faktor pendorong yang berbeza berbanding dengan pembeli kereta tradisional. Oleh itu, kami mahu mencipta pengalaman baharu yang memenuhi keperluan mereka. Justeru, PRO-NET akan merekrut pengedar baharu secara aktif dan mengalu-alukan cadangan inovatif untuk pengalaman jenama dan transaksi,” tambah Roslan.

Lihatkan Ulasan (1)
  • Thank you for your sharing. I am worried that I lack creative ideas. It is your article that makes me full of hope. Thank you. But, I have a question, can you help me?

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved